Esélyegyenlőség
Fogyatékos, sérült emberek:
Vannak-e speciális óvodák, iskolák fogyatékosok számára?:
<igen/nem>
Van-e olyan óvoda, vagy iskola, ahol fogyatékos gyerekek
együtt tanulnak egészséges társaikkal?
Igen <igen/nem>
Link:
http://
Fogyatékos munkahelyek megteremtését támogatja-e az ország? Igen
Korlátozott munkaképességű embereket
foglalkoztató társaságok mentesek bizonyos adónemek fizetése
aló, beleértve az ÁFA fizetést és a Nemzetei Földalap felé történő nem adó
formájú kötelezettségek fizetését, az alap forrásai a munkanélküliség elleni
küzdelmet szolgálják. A mentesség ugyanakkor nem
vonatkozik a személyi jövedelem-adóra, a jövedéki adóra, a vámterhekre és a
szerencsejáték után fizetendő adóra.
Az 1997 május 27-i, a Szakmai és társadalmi
rehabilitációról és a korlátozott munkaképességű személyek
foglalkoztatásáról szóló törvény (és későbbi módosításai) szerint Védett
munkaerőt foglalkoztató társaság státuszát az a vállalat kaphatja meg,
ahol legalább 20 főt foglalkoztatnak, legalább 12 hónapja folytatja a
tevékenységet és legalább 6 hónapja eléri az (a)
pontban felsorolt arányokat:
a.
Az alkalmazottak legalább 40%-a korlátozott
munkaképességű személy, akik közül 10% az I és II rokkantsági kategóriába
tartozik, vagy 30%-ban világtalan vagy mentálisan sérült, illetve
jelentősen vagy csak mérsékelten szellemi fogyatékos emberek;
b.
A termelésre használt terület megfelel az érvényes
szabályozási kritériumoknak, figyelembe véve a korlátozott munkaképességűk
speciális igényeit (megközelíthetőség, megfelelő szaniter
berendezések, helyi szállítási szolgáltatások);
c.
A vállalat elsőfokú és másodfokú orvosi
ellátást, tanácsadást és rehabilitációs szolgáltatást egyaránt biztosít.
Valószínűleg a legfontosabb
ösztönző a korlátozott munkaképességűeket foglalkoztató társaságoknak
az, hogy jogosultak részben vagy egészben az ÁFA befizetések visszatérítésére.
A visszatérítés összege három tényező függvénye:
ˇ A fogyatékos foglalkoztatottak száma, teljes-idős munkahelyre számolva,
ˇ Fogyatékosságuk szintje,
ˇ Az előző könyvelési hónap utolsó napján érvényes minimum díjazás szintje, a munkaügyért felelős megfelelő miniszter kihirdetése szerint.
A kisebb fogyatékosságú dolgozók esetében az
összeget a fogyatékosok számának és a minimum díjazás
hányadosaként határozzák meg. A közepes fogyatékossági szintű dolgozóknál
a minimum díjazást megduplázzák, végül a súlyosan
fogyatékos alkalmazottak esetében a háromszorosát számolják.
Egy adott hónapban az ÁFA visszatérítés
nagysága nem lehet nagyobb, mint az adott hónapban az adóhivatalnak befizetett
összeg nagysága. Az adóhivatal köteles a visszatérítendő ÁFA összegét 25
nappal a fizetés időpontját követően megfizetni.
Az említett ÁFA rendelkezések nem vonatkoznak
a jövedéki adó fizetésére, sem más olyan vállalatra, amelyik jövedéki adós
termékeket értékesít, kivételt képez a só, a kozmetikai és szépségápolási
cikkek, a játékkártyák és a műanyag csomagolások értékesítése. Azok az
adófizetők, akiknek a visszatérítésről szóló nyilatkozat
kibocsátásának napján adóhátralékuk van, nem jogosultak a visszatérítésre,
hacsak az adóhivatal egy korábbi visszatérítési összeggel nem tartozik nekik.
Azok a vállalatok, akik fogyatékos alkalmazottakat foglalkoztatnak, de nincs védett munkaerőt foglalkoztató vállalati státuszuk, szintén számos kedvezményben részesülhetnek, ami a fogyatékos alkalmazottak számától/ arányától függ.
<igen/nem>
Link:
http://www.ambpl-weh.org.hu/hun/doc/LENGYEL2000/lengyel3.htm#Korlátozott
munkaképességűeket foglalkoztató társaságokra vonatkozó adókedvezmények
http://
Kisebbségi és vallási tolerancia
Törvények a
kisebbségi jogok gyakorlására:
Alkotmányos
szabályozás
Az
1992. októberi átmenetinek szánt "kis alkotmányban" nincsenek
rögzítve a kisebbségi jogok. Kimondja az általános diszkrimináció (181. cikk),
de kimondja a nemzetiség alapján történô pozitív diszkrimináció tilalmát is.
Ugyanakkor az országban a lengyel az állam hivatalos nyelve. A kisebbségi
oktatásnak nincs alkotmányos védelme.
A
nemzeti és etnikai kisebbségekkel foglalkozó állandó parlamenti bizottság
javaslatára az 1996. júniusi alkotmánytervezetbe önálló paragrafus került be a
kisebbségi jogokról, melynek egyik eleme a saját oktatási intézmények
létrehozásának és működtetésének joga lenne. Egyébként a törvényhozás mellett a
végrehajtó hatalom is kiemelten kezeli a kérdést, a kormány mellett nemzeti
kisebbségi tanácsadó testület, a kulturális minisztériumban kisebbségi hivatal
működik, néhány vajdaságban különmegbízott foglalkozik a helyi kisebbségekkel
(például Opole vajdaságban a németséggel) (Mikolajczyk 74).
Lengyelország
az utóbbi években összes szomszédjával alapszerzôdést kötött (Németországgal
1991- ben, Csehszlovákiával 1991-ben, Ukrajnával 1992-ben, Oroszországgal
1992-ben, Fehéroroszországgal 1992-ben, Litvániával 1994-ben, de a másik két
balti állammal is). E dokumentumok kisebbségi vonatkozású részei szinte
ugyanazok (kivéve az oroszt, abban ilyen cikkek nem találhatóak, mivel a két
államnak nincsen számottevô orosz, illetve lengyel kisebbsége), az egyéni jogok
talaján állnak, és az állam iránti lojalitásklauzula formuláját is
tartalmazzák. Az oktatási jogok tárgyában a szerzôdések rögzítik egymás
kisebbségben élô nemzetrészeinek a jogát a saját oktatási intézmények
alapításához és fenntartásához, az anyanyelvű vallásoktatáshoz, sôt az államok
kötelezettségévé teszi a kisebbségi nyelv, történelem és kultúra oktatási
feltételeinek a biztosítását. Az ukrán alapszerzôdés 11. cikke továbbmegy
ennél, s az oktatási jogok között elôírja az állam pozitív támogatási
kötelezettségét az anyanyelvi oktatás bevezetésére, garantálására
(Mohlek-Hoskova 24-31, Mikolajczyk 66-67).
Egyszerű
törvények
Lengyelországnak
nincs kisebbségi törvénye, kifejezetten kisebbségekre vonatkozó jogszabályok
csupán az oktatás és a választójog terén vannak. Külön a kisebbség jogait
taglaló oktatási törvény elfogadása nincs napirenden, nemzeti és nyelvi
önazonosságuk megôrzése érdekében a nemzeti és etnikai kisebbségek oktatását az
1991 szeptemberi oktatási törvény 13. cikke, valamint az 1992. márciusi
miniszteri rendelet szabályozza. Ezen jogszabályok megalkotásakor a lengyel
kormányzat saját bevallása szerint konzultált a kisebbségekkel, nem is éri sok
bírálat azóta sem a kisebbségi oktatási rendszer jogi hátterét, s ez a keret
megfelel az EBESZ, az ET elvárásainak is. A lengyel politikai vezetés
egyébiránt az 1990-es koppenhágai dokumentumot, valamint a kisebbségi
Keretegyezmény tartalmát tekinti magára nézve elsôsorban mérvadónak. (Formal
and Legal Conditions...)
A
kisebbségi oktatási rendszer a 90-es években sokkal kiterjedtebbé vált, mint az
elôzô évtizedekben volt. Jogilag adott a lehetôség az anyanyelvű és nyelvoktató
formákra (osztályokban, osztályközi csoportokban is). A két fenti jogszabály
értelmében azokban a régiókban, ahol nagyobb számban, tömbben élnek a
kisebbségek, anyanyelvű és kétnyelvű lehet az oktatás. Máshol a kisebbségi nyelv
tantárgyként oktatható. A kisebbségi nyelveket az óvodától a felsôoktatásig -
beleértve középfokon a gimnáziumokat, valamint a szakiskolai, szakközépiskolai
formákat is - minden oktatási szinten lehet tanulni. Az általános iskolában a
szülôk, a középiskolában a tanulók igényelhetik a speciális kisebbségi
oktatásban való részvételt. Kisebbségi osztály indításához az elsô négy
évfolyamon legkevesebb 7 tanuló szükségeltetik, a felsôbb osztályokban 14. Ahol
a jelentkezôk száma nem éri el a minimálisan szükséges létszámot, ott összevont
évfolyamokkal, több iskola gyerekeibôl összevont csoportokban folyhat a
nyelvoktatás (úgynevezett inter-school-rendszer) (Mikolajczyk 78).
1991/92
óta folyik anyanyelvű oktatás Lengyelországban. Az óvodák teljesen kisebbségi
nyelvűek lehetnek, egy 1988-as oktatási miniszteri rendelet értelmében azonban
a kisebbségi tannyelvű alap- és középfokú iskolákban minden esetben lengyelül
kell tanítani a lengyel irodalmat és történelmet, állampolgári és honvédelmi
ismereteket; kisebbségi nyelven a többi tárgyat lehet oktatni. Hivatalosan már
az is anyanyelvű oktatásnak számít, ha két tárgyat kisebbségi nyelven oktatnak.
Az ilyen iskolák valójában tehát kétnyelvű iskoláknak tekinthetôk, valódi
anyanyelvű iskola nincs Lengyelországban (Mohlek-Hoskova 37).
Az
állami, önkormányzati kisebbségi iskolák anyanyelvű oktatási programjaiban - az
1992. márciusi miniszteri rendelkezés értelmében - az anyanyelv tanítása
mellett az anyaország történelme, földrajza és kultúrája is oktatandó. A
kisebbségi tannyelvű iskolák kétnyelvű bizonyítványt bocsátanak ki. A kisebbség
nyelvét oktató tárgynak a lengyel nyelvórával azonos az óraszáma. Az anyanyelvű
középiskolákban a kisebbség nyelve érettségi tantárgy. A tantervek
kidolgozásába, tantárgyfejlesztésekbe, a tankönyvek íróinak kiválasztásába, a
tanárok kiválasztásába, továbbképzésébe az oktatási minisztérium bevonja az
érintett kisebbség szervezeteit. A kisebbség szervezetei minden, a kisebbségek
oktatásával kapcsolatos elôterjesztés, kormányzati anyag elôkészítésében részt
vesznek (Janowski; Formal and Legal Conditions...).
A
nyelvoktató oktatási intézményekben a kisebbségi nyelvet heti három pótórában
tanítják. A nyelvoktató programú iskolákban Lengyelország történelmét,
földrajzát tanítják, de az anyaország történelmével és földrajzával is
kiegészülhet a tantestület döntése alapján.
A
kisebbségi oktatási rendszer az oktatási minisztérium alá tartozik. A
nemzetiségek által lakott területeken miniszteri különmegbízotton keresztül
direkt kapcsolat valósul meg a kisebbségekkel, és az oktatás terén helyi
szinten is együttműködnek a kisebbségi szervezetekkel. A kisebbségek oktatási
jogainak érvényesülését, a kisebbségi oktatási intézmények működését ezenkívül
regionális oktatási testületek felügyelik, pontosabban a kisebbségi iskolák
felügyeletét a vajdasági szuperintendáns (iskolafelügyelô) által kinevezett
biztos látja el, akinek az adott kisebbségi nyelvet jól kell ismernie, és akit
a kisebbség társadalmi és kulturális szervezetei is elfogadnak. Jelenleg a legtöbb
kisebbséggel rendelkezô hat vajdaságban működik a kisebbségi iskolák külön
iskolafelügyelete (Mikolajczyk 75).
Az
1991-ben megszületett oktatási törvény az állami tanintézeteken kívül a
privátiskolák alapításának jogát is tartalmazza, de a nyilvános magániskola
állami engedélyköteles, és állami tanterv szerint kell tanítania. A lehetôség
elméleti, kisebbségi magániskola máig nem alakult, a kisebbségi szövetségek
szerint az állami iskolák megfelelôek. 1996 januárjában az összes általános
iskolát, beleértve a kisebbségi iskolákat is, átvették a helyi önkormányzatok
(Mohlek-Hoskova 36).
A
kisebbségi iskolák fenntartási költségeit a településeknek juttatott szubvenció
formájában állja az állam. A minisztérium ezenkívül még a kisebbségi tanulók
számára, azok nemzeti, etnikai, nyelvi identitásuk megôrzésére szervezett egyéb
kulturális és oktatási rendezvényeket is finanszíroz. A kisebbségi iskolák
fenntartása természetesen költségesebb, mint a normál oktatásé, a kisebbségi
iskolák ezért 20%-os kiegészítô többlettámogatást kapnak. A kisebbségi iskolák
finanszírozásának jogi keretei azonban máig nem világosak és nem egyértelműek,
nincs meg a kellô törvényi alapja. (Formal and Legal Conditions...)
A
rendszerváltás elôtt a kisebbségi oktatáshoz egymással szinte teljesen
megegyezô ukrán, belorusz, litván, szlovák kerettanterveket használtak, ez
ebben az évtizedben kiegészült a némettel. A kisebbségi iskolák máig meglévô
hiányossága, hogy nincsenek megfelelô taneszközök, tankönyvek. A német
kisebbség helyzete ebbôl a szempontból kedvezô, a Goethe Intézet révén az
anyaországból elegendô tankönyv érkezik.
Tények,
adatok a kisebbségi oktatási rendszerrôl
Az
1992/93-as tanévben 10 700 diák tanult 159 kisebbségi iskolában, a többség,
vagyis 9300 nyelvoktató, 900 pedig kétnyelvű általános iskolában, további 500
pedig kétnyelvű gimnáziumban. Az iskolák száma évtizedek óta többé-kevésbé
konstans, a tanulószám lassan növekszik. Egy évvel késôbb, az 1993/94-es
tanévben összesen már 178 kisebbségi iskoláról és csaknem 12 ezer diákról
tudnak a kimutatások (Janowski):
-
ebbôl 17 hivatalosan "anyanyelvű", valójában kétnyelvű általános vagy
középiskola (általános iskolában 900, középiskolában 500 diákkal);
-
153 általános (9500 gyerekkel) és középiskolában (750 diák) az anyanyelv
kiegészítô tantárgy;
-
8 összevont osztályokkal működô úgynevezett inter-school, szintén nyelvtanító,
mintegy 300 diákkal.
A
tanévben összesen csaknem 12 ezer általános és középiskolás tanult valamilyen
kisebbségi nyelvet vagy nyelven, továbbá 68 hatéves gyermek részesült
német/szlovák/litván iskolaelôkészítôben.
Az
1997-ben készült oktatási minisztériumi anyag a kisebbségi iskolákban tanuló
diákok számáról készített kimutatást 1993/94-1996/97 között. Érdekesség, hogy
Janowski 1994-es UNESCO-nak készült jelentése, valamint Mohlek-Hoskova munkája
a belorusz, a szlovák és a litván kisebbség esetében a minisztériumi
kimutatással megegyezô adatokat tartalmaz, a német és az ukrán kisebbségi
iskolákról azonban lényegesen nagyobb számokat közöl.
<röviden foglald össze, milyen törvényeik
vannak és azok mit mondanak ki>
Link: http://www.mswia.gov.pl/eng_mn_narod_1_list.html
http://www.hhrf.org/magyarkisebbseg/0002/m000224.html http://
Törvények a szabad vallás-gyakorlásra:
<röviden
foglald össze, milyen törvényeik vannak és azok mit mondanak ki >
Az
Európai Unió és az esélyegyenlőség.
Mivel május 1-je óta Lengyelország is tagja az
Uniónak, így fontosnak gondoljuk ennek a témának az ide kapcsolását is, hiszen
a lengyel jogalkotásnak és joggyakorlatnak is összhangban kell lennie az Uniós
elvárásokkal.
A nők és a férfiak közötti
esélyegyenlőség szavatolása az
Európai Unió egyik legfontosabb politikai célja. A kérdés az európai integráció
kezdete óta a Közösség napirendjén szerepel.
A nők és a férfiak közötti viszonyban az Unió
két dolgot tart fontosnak: az egyenlő bánásmód biztosítását valamint az
esélyegyenlőség megvalósulását. Az egyenlő bánásmód azt jelenti, hogy
tilos a nőket hátrányosan megkülönböztetni. Az esélyegyenlőség
politikája pedig azt kívánja meg a tagállamoktól, hogy tegyenek lépéseket a
nők tényleges egyenjogúsága érdekében az élet minden területén.
Az Unió jelentős jogalkotási és intézményi
feladatokat vállalt fel, hogy tagállamaiban és európai intézményeiben
érvényesüljön az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség elve. Nyolc
irányelv alkotja ezt a közösségi jogot: az egyenlő munkáért egyenlő
bér elve, egyenlő bánásmód a munkaerőpiacon, terhes vagy
gyermekágyas, illetve szoptatós anyák jogai, egyenlő bánásmód a szociális
biztonság terén.
Az Unió szorgalmazza a szülői szabadsághoz
való jog megteremtését, a sértettek hatékony jogérvényesítését, nők
közéleti szereplésének növelését, valamint az esélyegyenlőséget szolgáló
intézmények létesítését.
A nők jogainak érvényesülése az EU
tagállamaiban változó. Felmérések szerint a legjobb helyzetben azok a nők
vannak, akik a Skandináv országokban élnek.
16.) Melyek a női esélyegyenlőség
intézményei?
A nők hátrányos megkülönböztetésének
leküzdése elengedhetetlen az EU tagállamok kormányainak hathatós hozzájárulása
nélkül. Ezért fontos, hogy a nők jogainak garantálására létrejött
intézmények kormányzati szinten fejtsék ki munkájukat.
A nyugat-európai országokban - mint például
Ausztriában - egy külön szaktárca foglalkozik a nők ügyeivel. Szinte
minden EU tagországban állami támogatással létrejöttek olyan irodák, amelyeket
általában az Egyenlő Esélyek Bizottságának neveztek el.
Ezek a szervezetek foglalkoznak a nőket ért
sérelmekkel, kivizsgálják a diszkriminációs ügyeket, békéltető eljárást
folytatnak a felek között és pert indítanak a hátrányos megkülönböztetést
elszenvedő nők nevében. Fontos feladatuk a közvélemény formálása a
társadalomban lévő előítéletek leküzdésére.
Hazánkban a munkaügyi tárcánál alakult
Esélyegyenlőségi Főigazgatóság, amelynek vezetője Lévai Katalin.
Az intézmény a minisztérium képviseletében részt vesz a kormány
esélyegyenlőség politikájának kialakításában és megvalósításában.
Az Európai Unióban több, a nők érdekeit
védő lobbi is létezik. 2700 nőszervezetet képviselnek Brüsszelben és
igyekeznek nyomást gyakorolni minden uniós jogalkotó és döntéshozó intézményre.
Linkek: http://www.tarki.hu/integracio/ceorg/1999_06.pdf
http://www.dunatv.hu/tartalom/egyedi/EUlexikon.html