Angol nemzeti tanterv az integrációról:

„Az iskoláknak felelõssége, hogy széleskörû és kiegyensúlyozott tantervet biztosítson. A nemzeti tanterv egy olyan iskolai tanterv megtervezésének a kiindulópontja, amiben találkoznak a speciális igényei az egyéneknek és a csoportoknak.
A törvényben meghatározott integrálás határozata, ami effektív tanulási lehetõséget biztosít minden tanulónak, felvázolja, hogy a tanárok szükség esetén hogyan tudják módosítani.”

3 fõ alapelvet rögzítetek:

A. megfelelõ tanulmányi kihívások állítása
B. reagálni a tanulók különbözõ tanulmányi szükségleteire
C. elküzdeni a potenciális akadályokat tanulás és a különbözõ tanulói csoportok véleményei és az egyének között

A.
Megfelelõ tanulmányi kihívások állítása
 

  • Olyan tanulmányi kihívások támasztása, ami a tanulóknak sikerélményt jelent
  • Azoknak a tanulóknak, akik el vannak maradva 1-1 területen, tudásukhoz igazított tananyagot és számonkérés
  • Azoknak a tanulóknak pedig, akik több tárgyból is el vannak maradva, a tanároknak egyénre szabott fejlesztõ programot kell kidolgozniuk


B.
Reagálni a tanulók különbözõ tanulmányi szükségleteire
 

  • A tanárnak figyelembe kell vennie, a diákok (fiúk és lányok, speciális nevelést igénylõk, fogyatékosok, különbözõ kulturális és szociális háttérbõl jönnek, különbözõ etnikai csoportokhoz tartoznak menekültek, bevándorlók, utazók, akik különbözõ nyelvi háttérrel rendelkeznek) különbözõ tapasztalatokat hoznak magukkal, különbözõ érdeklõdést és erõsségeket, ami hatással van arra, hogy milyen módon tanulnak.
  • Ahhoz, hogy a tanárok teljesen meg tudjanak felelni a diákok szükségleteinek, tisztában kell lenniük a törvények adta lehetõségekkel faji, nemi és fogyatékossági kérdésekben.
  • A tanároknak következõ pontokra kell különleges figyelmet fordítaniuk:
  • Hatékony tanulási környezet teremtése:
    • Amiben a tanuló megerõsítést kap, megtanulja pozitívan látni a faji, nemi, képességekbeli és fogyatékosság miatti különbségeket, ahol nincs nemi és faji üldözés, zaklatás és terror, ahol minden tanulónak lehetõsége van vallási meggyõzõdésének megfelelõ öltözetet viselni, beleértve a tudományos technikai és sportfoglalkozásokat is.
    • Biztosítani a koncentrációt és a motiváltságot:
      Különbözõ tanítási stílusok, egyéni és csoportos munka (tanulmányi igényeket figyelembe véve), tanulmányi igényekhez igazított tartalommal és prezentációs módszerek alkalmazásának segítségével. Olyan órákkal, amelyek tartalma a tanulók érdeklõdés körét és kulturális tapasztalatait figyelembe veszi, és azokhoz igazodik, illetve kihívást állít azon tanulók elé, és akiknek képességeik és értelmük meghaladja nyelvi tudását. Olyan anyagokat alkalmaz, amelyek a szociális és kulturális különbségekre rámutatnak, és pozitív hozzáállás kialakítását segítik elõ a tanulókban a faji, nemi és fogyatékosságokból adódó különbségek kérdésében. Olyan munkatempót alkalmaz, ami effektív kihívást jelent a tanulók számára és sikerhez vezet. A hosszabb ideig hiányzó tanulóknak külön bánásmódot biztosít.
    • Egyenlõséget teremteni a lehetõségekben, tanítási módszerek alkalmazásával:
      Biztosítani kell, hogy a fiúk és lányok egyaránt képesek legyenek teljesíteni az elvárásoknak megfelelõen, például csoportbontás illetve speciális segédeszközök használata esetén különösen a tudományos technikai, zene, informatika és sportfoglalkozáson. A fiúknak és lányoknak lehetõséget adva arra, hogy a munkavégzés során különbözõ interpretációs módokat alkalmazhassanak, más követelmények alapján ítéljék meg munkájukat, és figyelembe vegyék a tanulók különbözõ kulturális és vallási szokásait új elvek és speciális eszközök használatakor. A fogyatékosoknak és hosszabb ideig orvosi kezelés alatt állóknak a lehetõ legteljesebb részvételi lehetõség biztosításával minden tantárgyban elõrelátással és pozitív szerepvállalással, ahol szükséges speciális segédeszközök biztosításával.
    • Értékelési rendszerrel:
      Amely különbözõ tanulási stílusok megengedésével biztosítja a tanulóknak a lehetõséget és a bátorítást, hogy eredményeikrõl és kompetenciájukról számot adjanak, amely ismerõs a tanulók számára, és amelyre fel vannak készülve, tiszta és egyértelmû; visszajelzést biztosít és mentes a diszkriminációtól.
    • Tanulási célok felállítása:
      Amelyek növelik a tanulók tudását, tapasztalatait, érdeklõdését és erõsségeit, fejleszti gyengéit és elérhetõ, teljesíthetõ kihívást jelent, ami segíti a tanulók önbecsülésének és magabiztosságának fejlõdését.


C.
Elküzdeni a potenciális akadályokat tanulás és a különbözõ tanulói csoportok véleményei és az egyének között

  • A tanároknak figyelembe kell venniük, hogy ahol szükséges, ott támogassák az egyéneket és csoportokat, hogy hatékonyan vegyenek rész a tanulásban. A Key Stage során a tanárnak fejben kell tartania, hogy különleges elõkészületekre van lehetõség, egyes tanulók támogatásához.
  • A tanárok, a nagyon szerteágazó tanítási igényekkel találkoznak, vannak akiknek nagy differenciálásra van szükségük, és vannak akiknek speciális felszerelésre van szükségük. A tanároknak minden esetben, ahol lehetséges együtt kell mûködniük azokkal a személyekkel, akik segítik a tanuló tanulását.
  • A tanároknak külön figyelniük kell, hogy sikeresen haladjanak, azok a tanulók, akiknek speciális tanítási igényeik vannak
    • Nyelv és irodalom terén:
      Olyan szövegek használatával, amit a tanulók el tudnak olvasni, és meg tudnak érteni, látható és írott anyagokkal különbözõ formátumban kell hozzáférhetõvé tenni (beleértve a nagybetûset, a szimbólumokat használót és a Braille írást), multimédiás segédeszközöket alternatív kommunikációs formákat (szimbólumok használatát és jelelést is ideértve) illetve fordítókat is igénybevéve, ha szükséges.
    • Megértéshez speciális technikai eszközök használatának tervezése:
      Olyan eszközökkel, amelyek látás, tapintás, hang, íz és szaglás útján érzékelhetõk, illetve szókörülírás multimédiás eszközök igénybevételével. Bátorítva a tanulókat, a mindennapi tevékenységekben való részvételre (játék, dráma, osztálylátogatás, környezet felfedezése).
    • Gyakorlati munka tervezése:
      speciális segédeszközök igénybevételével, segítõ felnõttel és ha szükséges esetén alternatív lehetõség biztosításával.
    • Segíteni a tanulókat helyes magatartás elsajátításában, és abban hogy hatékonyan vegyenek részt a tanulás folyamatában:
      Realisztikus elvárások felállításával, pozitív visszajelzésekkel, áttekinthetõ jutalom és büntetésrendszerrel, bátorítással kell segíteni ebben a tanulókat a jobb munkateljesítmény eléréséhez párban és csoportban is, megtanítva a tanulókat arra, hogy értékeljék és becsüljék mások hozzájárulását a munkához, bátorítani és tanítani nekik az egyéni munkavégzést, meg kell ismertetni õket az alapvetõ biztonsági szabályokkal.
    • Segíteni az egyéneket emócióik kezelésében (stressz, szomorúság):
      Olyan tanulmányi aspektus kialakításával, amit a tanulók elfogadnak (rövidtávú könnyen elérhetõ célokkal kiválasztott feladatokban). Ezt pozitív visszajelzésekkel, bátorítással, önbecsülés növelésével leet segíteni. Illetve olyan tanulmányi környezet megvalósításával, amiben a tanulók biztonságban érzik magukat és képesek a tanulásra. Az anyag óvatos megválasztásával, hogy a szükségtelen stresszt elkerüljék, idõt adva a tanulóknak növelni az aktivitást és a követelményeket.


  • Nem minden fogyatékosnak van szüksége speciális tanításra. Sokuknak csak azokra speciális eszközökre van szüksége, amit mindennapi életük során is használnak (kerekesszék, hallókészülék, látási segédeszközök). A tanárnak azonban ebben az esetben is oda kell figyelnie tervezéskor, hogy ezek a tanulók is részt tudjanak venni olyan teljességgel, amilyennel csak lehetséges a feladatok végrehajtásában.
  • A tanároknak a következõkre kell figyelniük, ennek megvalósításához:
    • Annyi idõt kell szánni a végrehajtásra, hogy kielégítõen el tudja végezni a feladatát:
      Fiigyelembe kell venni a lassú tempót néha még speciális segédeszköz használata esetén is, és az esetleges fizikai fáradtságot. Tudatában kell lenni annak, hogy magasabb fokú koncentrációt igényel egyes tanulóktól (látássérültektõl), ha szöveget vagy grafikont kell elemiezni, különösen azoktól, akik például látási sérültek. Elegendõ idõ biztosítása, hogy hozzáférjen a felszereléshez és elérjen hozzá az információ kísérleti munka során, megfigyelés esetén például mikroszkóp használatakor. Tudatában kell annak, hogy a szóbeli utasításokat nehéz követni a hallássérülteknek és a fáradtság, szájról olvasás okozhat értési nehézségeket.
    • Ha szükség van rá, lehetõséget kell adni a gyakorlat megszerzésére:
      Sport, tudományos és technikai és mûvészeti foglakozások esetén szoknak a tanulóknak, akik valamilyen okból nem képesek teljesíteni a feladatot (fogyatékosság, allergia), alternatív lehetõségeket kell biztosítani. Biztosítani kell, hogy biztonságosan tudjanak részt venni, pl. földrajzi terepgyakorlaton illetve múzeumlátogatáson illetve osztálykirándulásokon.
    • Egyéneknek speciális aspektusok megteremtése:
      Lehetõséget találni, hogy hallássérült tanulók a hangokról tanuljanak fizikán és zenén. A látássérülteknek fizikában a fényrõl, a térképismeretrõl földrajzon illetve a mûvészet és technika jellegû tárgyak anyagairól. Egyéb lehetõséget teremteni azoknak, akik nem képesek teljesíteni az elvárásoknak megfelelõen, pl. éneklés a zenében és látás a mûvészetben.
  • Azoknak a diákoknak, akik az angolt idegen nyelvként tanulják, figyelembe kell venni a korukat, hogy mióta tartózkodnak az országban, korábbi idegen nyelvi tapasztalataikat. Fontos figyelni rá, hogy hogyan haladnak a nyelv megismerésében és tárgyi tudásokban, értésben és hogy nincsenek-e tanulási nehézségeik.
  • Azoknak, akik az angolt idegen nyelvként beszélik, a tanároknak tervezniük kellene (lehet) tanulási lehetõséget, hogy jobban megismerjék az angol nyelvet különös tekintette a tantárgyi nyelvismeretre.
  • Az ilyen tanulókat a tanároknak a következõ területeken kell segíteni:
    • Fejleszteni a beszélt és írott nyelvtudásukat:
      Megbizonyosodni róla, hogy a szókincsük lefedi a technikai és mindennapi igényeket. Elmagyarázni a beszélt és írott nyelv struktúráját és értelmét, hozzáférhetõvé tenni olvasmányanyagot (tanulók saját anyagait, médiaanyagokat, irodalmi mûveket). Különösen olyanokat, amik rámutatnak az angol nyelv különbözõ használataira és segítenek megismerni a kultúrát és a társadalmat. Biztosítani effektív lehetõségeket a beszédre, és arra, hogy felismerjék, hogy a beszéd alátámasztja az írást minden tárgyban. Ahol lehetséges ott bátorítani kell a tanulókat, hogy átültessék tudásukat, ügyességüket, értésüket egyik nyelvbõl a másikra felhívva a figyelmet a hasonlóságokra és a különbségekre. Bõvíteni a tanulók tapasztalatait a nyelvhasználat területén otthon, nagyobb közösségben és felfedeztetni velük a hasznát az angol nyelv és más nyelvek egymást támogató hasznát.
    • A tanárnak biztosítania kell, hogy a tanulók hozzáférjenek a tantervhez, és véleményezni tudják:
      Elérhetõ szövegekkel és anyagokkal a tanuló korának megfelelõen, támogatni multimédia és fordító eszközök hozzáférhetõségét, és hogy otthon az elsõ nyelvet használhassák.