Angol nemzeti tanterv
az integrációról:
„Az iskoláknak
felelõssége, hogy széleskörû és
kiegyensúlyozott tantervet biztosítson. A nemzeti tanterv
egy olyan iskolai tanterv megtervezésének a kiindulópontja,
amiben találkoznak a speciális igényei az egyéneknek
és a csoportoknak.
A törvényben
meghatározott integrálás határozata, ami effektív
tanulási lehetõséget biztosít minden tanulónak,
felvázolja, hogy a tanárok szükség esetén
hogyan tudják módosítani.”
3 fõ alapelvet rögzítetek:
A. megfelelõ tanulmányi
kihívások állítása
B. reagálni a
tanulók különbözõ tanulmányi szükségleteire
C. elküzdeni a potenciális
akadályokat tanulás és a különbözõ
tanulói csoportok véleményei és az egyének
között
A.
Megfelelõ tanulmányi
kihívások állítása
-
Olyan tanulmányi kihívások
támasztása, ami a tanulóknak sikerélményt
jelent
-
Azoknak a tanulóknak, akik el vannak
maradva 1-1 területen, tudásukhoz igazított tananyagot
és számonkérés
-
Azoknak a tanulóknak pedig, akik több
tárgyból is el vannak maradva, a tanároknak egyénre
szabott fejlesztõ programot kell kidolgozniuk
B.
Reagálni a tanulók
különbözõ tanulmányi szükségleteire
-
A tanárnak figyelembe kell vennie,
a diákok (fiúk és lányok, speciális
nevelést igénylõk, fogyatékosok, különbözõ
kulturális és szociális háttérbõl
jönnek, különbözõ etnikai csoportokhoz tartoznak
menekültek, bevándorlók, utazók, akik különbözõ
nyelvi háttérrel rendelkeznek) különbözõ
tapasztalatokat hoznak magukkal, különbözõ érdeklõdést
és erõsségeket, ami hatással van arra, hogy
milyen módon tanulnak.
-
Ahhoz, hogy a tanárok teljesen meg
tudjanak felelni a diákok szükségleteinek, tisztában
kell lenniük a törvények adta lehetõségekkel
faji, nemi és fogyatékossági kérdésekben.
-
A tanároknak következõ
pontokra kell különleges figyelmet fordítaniuk:
-
Hatékony tanulási környezet
teremtése:
-
Amiben a tanuló megerõsítést
kap, megtanulja pozitívan látni a faji, nemi, képességekbeli
és fogyatékosság miatti különbségeket,
ahol nincs nemi és faji üldözés, zaklatás
és terror, ahol minden tanulónak lehetõsége
van vallási meggyõzõdésének megfelelõ
öltözetet viselni, beleértve a tudományos technikai
és sportfoglalkozásokat is.
-
Biztosítani a koncentrációt
és a motiváltságot:
Különbözõ
tanítási stílusok, egyéni és csoportos
munka (tanulmányi igényeket figyelembe véve), tanulmányi
igényekhez igazított tartalommal és prezentációs
módszerek alkalmazásának segítségével.
Olyan órákkal, amelyek tartalma a tanulók érdeklõdés
körét és kulturális tapasztalatait figyelembe
veszi, és azokhoz igazodik, illetve kihívást állít
azon tanulók elé, és akiknek képességeik
és értelmük meghaladja nyelvi tudását.
Olyan anyagokat alkalmaz, amelyek a szociális és kulturális
különbségekre rámutatnak, és pozitív
hozzáállás kialakítását segítik
elõ a tanulókban a faji, nemi és fogyatékosságokból
adódó különbségek kérdésében.
Olyan munkatempót alkalmaz, ami effektív kihívást
jelent a tanulók számára és sikerhez vezet.
A hosszabb ideig hiányzó tanulóknak külön
bánásmódot biztosít.
-
Egyenlõséget teremteni a
lehetõségekben, tanítási módszerek alkalmazásával:
Biztosítani kell, hogy a fiúk és lányok
egyaránt képesek legyenek teljesíteni az elvárásoknak
megfelelõen, például csoportbontás illetve
speciális segédeszközök használata esetén
különösen a tudományos technikai, zene, informatika
és sportfoglalkozáson. A fiúknak és lányoknak
lehetõséget adva arra, hogy a munkavégzés során
különbözõ interpretációs módokat
alkalmazhassanak, más követelmények alapján ítéljék
meg munkájukat, és figyelembe vegyék a tanulók
különbözõ kulturális és vallási
szokásait új elvek és speciális eszközök
használatakor. A fogyatékosoknak és hosszabb ideig
orvosi kezelés alatt állóknak a lehetõ legteljesebb
részvételi lehetõség biztosításával
minden tantárgyban elõrelátással és
pozitív szerepvállalással, ahol szükséges
speciális segédeszközök biztosításával.
-
Értékelési rendszerrel:
Amely különbözõ tanulási stílusok
megengedésével biztosítja a tanulóknak a lehetõséget
és a bátorítást, hogy eredményeikrõl
és kompetenciájukról számot adjanak, amely
ismerõs a tanulók számára, és amelyre
fel vannak készülve, tiszta és egyértelmû;
visszajelzést biztosít és mentes a diszkriminációtól.
-
Tanulási célok felállítása:
Amelyek növelik a tanulók tudását, tapasztalatait,
érdeklõdését és erõsségeit,
fejleszti gyengéit és elérhetõ, teljesíthetõ
kihívást jelent, ami segíti a tanulók önbecsülésének
és magabiztosságának fejlõdését.
C.
Elküzdeni a potenciális
akadályokat tanulás és a különbözõ
tanulói csoportok véleményei és az egyének
között
-
A tanároknak figyelembe kell venniük,
hogy ahol szükséges, ott támogassák az egyéneket
és csoportokat, hogy hatékonyan vegyenek rész a tanulásban.
A Key Stage során a tanárnak fejben kell tartania, hogy különleges
elõkészületekre van lehetõség, egyes tanulók
támogatásához.
-
A tanárok, a nagyon szerteágazó
tanítási igényekkel találkoznak, vannak akiknek
nagy differenciálásra van szükségük, és
vannak akiknek speciális felszerelésre van szükségük.
A tanároknak minden esetben, ahol lehetséges együtt
kell mûködniük azokkal a személyekkel, akik segítik
a tanuló tanulását.
-
A tanároknak külön figyelniük
kell, hogy sikeresen haladjanak, azok a tanulók, akiknek speciális
tanítási igényeik vannak
-
Nyelv és irodalom terén:
Olyan szövegek használatával, amit a tanulók
el tudnak olvasni, és meg tudnak érteni, látható
és írott anyagokkal különbözõ formátumban
kell hozzáférhetõvé tenni (beleértve
a nagybetûset, a szimbólumokat használót és
a Braille írást), multimédiás segédeszközöket
alternatív kommunikációs formákat (szimbólumok
használatát és jelelést is ideértve)
illetve fordítókat is igénybevéve, ha szükséges.
-
Megértéshez speciális
technikai eszközök használatának tervezése:
Olyan eszközökkel, amelyek látás, tapintás,
hang, íz és szaglás útján érzékelhetõk,
illetve szókörülírás multimédiás
eszközök igénybevételével. Bátorítva
a tanulókat, a mindennapi tevékenységekben való
részvételre (játék, dráma, osztálylátogatás,
környezet felfedezése).
-
Gyakorlati munka tervezése:
speciális segédeszközök igénybevételével,
segítõ felnõttel és ha szükséges
esetén alternatív lehetõség biztosításával.
-
Segíteni a tanulókat helyes
magatartás elsajátításában, és
abban hogy hatékonyan vegyenek részt a tanulás folyamatában:
Realisztikus elvárások felállításával,
pozitív visszajelzésekkel, áttekinthetõ jutalom
és büntetésrendszerrel, bátorítással
kell segíteni ebben a tanulókat a jobb munkateljesítmény
eléréséhez párban és csoportban is,
megtanítva a tanulókat arra, hogy értékeljék
és becsüljék mások hozzájárulását
a munkához, bátorítani és tanítani nekik
az egyéni munkavégzést, meg kell ismertetni õket
az alapvetõ biztonsági szabályokkal.
-
Segíteni az egyéneket emócióik
kezelésében (stressz, szomorúság):
Olyan tanulmányi aspektus kialakításával,
amit a tanulók elfogadnak (rövidtávú könnyen
elérhetõ célokkal kiválasztott feladatokban).
Ezt pozitív visszajelzésekkel, bátorítással,
önbecsülés növelésével leet segíteni.
Illetve olyan tanulmányi környezet megvalósításával,
amiben a tanulók biztonságban érzik magukat és
képesek a tanulásra. Az anyag óvatos megválasztásával,
hogy a szükségtelen stresszt elkerüljék, idõt
adva a tanulóknak növelni az aktivitást és a
követelményeket.
-
Nem minden fogyatékosnak van szüksége
speciális tanításra. Sokuknak csak azokra speciális
eszközökre van szüksége, amit mindennapi életük
során is használnak (kerekesszék, hallókészülék,
látási segédeszközök). A tanárnak
azonban ebben az esetben is oda kell figyelnie tervezéskor, hogy
ezek a tanulók is részt tudjanak venni olyan teljességgel,
amilyennel csak lehetséges a feladatok végrehajtásában.
-
A tanároknak a következõkre
kell figyelniük, ennek megvalósításához:
-
Annyi idõt kell szánni a
végrehajtásra, hogy kielégítõen el tudja
végezni a feladatát:
Fiigyelembe kell venni a lassú tempót néha még
speciális segédeszköz használata esetén
is, és az esetleges fizikai fáradtságot. Tudatában
kell lenni annak, hogy magasabb fokú koncentrációt
igényel egyes tanulóktól (látássérültektõl),
ha szöveget vagy grafikont kell elemiezni, különösen
azoktól, akik például látási sérültek.
Elegendõ idõ biztosítása, hogy hozzáférjen
a felszereléshez és elérjen hozzá az információ
kísérleti munka során, megfigyelés esetén
például mikroszkóp használatakor. Tudatában
kell annak, hogy a szóbeli utasításokat nehéz
követni a hallássérülteknek és a fáradtság,
szájról olvasás okozhat értési nehézségeket.
-
Ha szükség van rá, lehetõséget
kell adni a gyakorlat megszerzésére:
Sport, tudományos és
technikai és mûvészeti foglakozások esetén
szoknak a tanulóknak, akik valamilyen okból nem képesek
teljesíteni a feladatot (fogyatékosság, allergia),
alternatív lehetõségeket kell biztosítani.
Biztosítani kell, hogy biztonságosan tudjanak részt
venni, pl. földrajzi terepgyakorlaton illetve múzeumlátogatáson
illetve osztálykirándulásokon.
-
Egyéneknek speciális aspektusok
megteremtése:
Lehetõséget találni, hogy hallássérült
tanulók a hangokról tanuljanak fizikán és zenén.
A látássérülteknek fizikában a fényrõl,
a térképismeretrõl földrajzon illetve a mûvészet
és technika jellegû tárgyak anyagairól. Egyéb
lehetõséget teremteni azoknak, akik nem képesek teljesíteni
az elvárásoknak megfelelõen, pl. éneklés
a zenében és látás a mûvészetben.
-
Azoknak a diákoknak, akik az angolt
idegen nyelvként tanulják, figyelembe kell venni a korukat,
hogy mióta tartózkodnak az országban, korábbi
idegen nyelvi tapasztalataikat. Fontos figyelni rá, hogy hogyan
haladnak a nyelv megismerésében és tárgyi tudásokban,
értésben és hogy nincsenek-e tanulási nehézségeik.
-
Azoknak, akik az angolt idegen nyelvként
beszélik, a tanároknak tervezniük kellene (lehet) tanulási
lehetõséget, hogy jobban megismerjék az angol nyelvet
különös tekintette a tantárgyi nyelvismeretre.
-
Az ilyen tanulókat a tanároknak
a következõ területeken kell segíteni:
-
Fejleszteni a beszélt és
írott nyelvtudásukat:
Megbizonyosodni róla, hogy a szókincsük lefedi a
technikai és mindennapi igényeket. Elmagyarázni a
beszélt és írott nyelv struktúráját
és értelmét, hozzáférhetõvé
tenni olvasmányanyagot (tanulók saját anyagait, médiaanyagokat,
irodalmi mûveket). Különösen olyanokat, amik rámutatnak
az angol nyelv különbözõ használataira és
segítenek megismerni a kultúrát és a társadalmat.
Biztosítani effektív lehetõségeket a beszédre,
és arra, hogy felismerjék, hogy a beszéd alátámasztja
az írást minden tárgyban. Ahol lehetséges ott
bátorítani kell a tanulókat, hogy átültessék
tudásukat, ügyességüket, értésüket
egyik nyelvbõl a másikra felhívva a figyelmet a hasonlóságokra
és a különbségekre. Bõvíteni a tanulók
tapasztalatait a nyelvhasználat területén otthon, nagyobb
közösségben és felfedeztetni velük a hasznát
az angol nyelv és más nyelvek egymást támogató
hasznát.
-
A tanárnak biztosítania kell,
hogy a tanulók hozzáférjenek a tantervhez, és
véleményezni tudják:
Elérhetõ szövegekkel és anyagokkal a tanuló
korának megfelelõen, támogatni multimédia és
fordító eszközök hozzáférhetõségét,
és hogy otthon az elsõ nyelvet használhassák.
|