|
|
1996 március |
EDO-IR-96-04 |
Számítástechnikai ismeretek informatikai problémamegoldáshoz:
technológiát tanulni és tanítani kontextusban
írta
Michael B. Eisenberg and Doug Johnson
A publikum és a pedagógusok számára egyaránt egyértelmű és széles
körben elfogadott, hogy a diákoknak gyakorlott számítógép használónak,
ún. "számítógép-olvasottaknak" kell lenniük.Egyenlőre ugyan rengeteg
pénzt költenek az egyes kerületek, körzetek a technológiára, azonban a
"számítógép-olvasottság" valódi jelentéséről csak halvány fogalmak vannak.
- Lehet-e azt a diákot "számítógép-olvasottnak" tekinteni, aki a
Doom számítógépes játéknál jól kezeli a számítógépet?
- Vajon az a diákot,aki csak tanuló programok futtatásához
használta a számítógépet, megállja-e később a helyét a
társadalmunkban?
- Vajon az alp szövegfeldolgozási képesség elegendő-e az első
munkahelyüket elfoglaló ill. utóképzésre jelentkező diákok számára?
Természetesen nem.Sok tanár és diák még mindig csupá drága
pontozótáblaként ill. elektronikus feladatlap megfelelőjeként
használja a számítógépet.A számítógép használatának termékeny
volta a tanterv legtöbb területén teljesen el van hanyagolva vagy
egyáltalán nem szerepel.
(Moursund, 1995).
Van azonban egy pár biztató jel is a számítógépek és a technológia
oktatásban való használatát illetően.Egyre több tanár és igazgató
kezdi felismerni, hogy a számítástechnikai ismereteket nem más
tárgyaktól elszigetelten kell tanítani.Ez a fajta megközelítés igen
fontos változást jelent, és ezzel a változással a kiadó-média
specialisták is teljesen tisztában vannak.
A számítástechnika integrált tanítására való áttérés igen sok
revezést és erőfeszítést igényel.
A kiadó-média specialistáknak, a számítástechnika tanároknak és
más tanároknak együtt kell működniük és közösen kell kidolgozniuk
az informatika tananyag egyes leckéit és fejezeteit.
Egy értelmes és egységes számítástechnikai tananyagnak többnek
kell lennie, mint pusztán elszigetelt ismeretek jegyzékének,
úgy mint:
- a számítógép részeinek ismerete
- szövegszerkesztő használata
- információ keresése CD-ROM adatbázisban.
Ezeket a speciális ismereteket fontos, hogy a diákok elsajátítsák.
Nem kapnak azonban megfelelő modellt pusztán ezeknek az ismereteknek a
megszerzésével ahhoz, hogy át tudják őket ültetni és alkalmazni
az egyes szituációkban.Ezek a tananyagok a számítógép használatának
pusztán a "hogyanját" határozzák meg és csak igen ritkán a "mikorját"
és a "miértjét".A diákok így szert tehetnek elszigetelt ismeretekre,
bizonyos eszközök használatának ismeretére, azonban azt nem fogják
érteni, hogy ezek az ismeretek hogyan kapcsolódnak egymáshoz problémák
és komplex feladatok megoldásában.A diákoknak fel kell tudniuk ismerni,
hogy mit kell megvalósítani és ennek megvalósításában hogyan tudják
használni a számítógépet.
Az alap informatikai műveltséghez tartozóismereteket az ún. Hat
Nagy Készség módszerrel foglalták össze a Minesotai Oktatási
Minisztérium(Minnesota Department of Education, 1989) és a
Mankato Területi Nyilvános Iskolák (Mankato Schools Information Literacy
Curriculum Guideline)által kifejlesztett tananyag alapján.Ezek azok az
alapvető számítástechnikai készségek, melyek az összes diáktól ésszerűen
elvárhatóak az érettségi előtt.Mivel az Internettel kapcsolatos ismeretek
egyre fontosabbak az informatikai problémamegoldásban, ezért a tananyag
tartalmazza ezeket és *-gal vannak jelölve.
Van néhány, az informatikai műveltséghez tartozó ismeret, amelyek
nem nagyon illeszkednek ebbe a modellbe, ugyanakkor tanításuk fontos
lehet:
- alapvető működtetési, ill. a berendezések üzemeltetésére vonatkozó
ismeretek
- a számítógép által támogatott tanultató programok használatának ismerete
- a technológiánaik a hivatásra, a társadalomra és a kultúrára tett hatásának
ismerete
- számítógépes programozás
- speciális alkalmazások ismerete, mint pl.: zeneszerzői software-ek, rajzoló
programok, matematikai modellező software-ek ...stb
Számítástechnikai készségek az informatikai
probléma-megoldásban: egy tananyag, amely a Hat Nagy Készség módszeren
alapszik **
copyright Michael B. Eisenberg, Doug Johnson & Robert E.
Berkowitz
- A feladat meghatározása:
Az első lépés az informatikai probléma-megoldásban, hogy meg kell
határozni magát a problémát ill. a szükséges információk típusát és
mennyiségét.A diákok képesek kell, hogy legyenek:
A. Használni az e-mail-t, és online beszélgető
csoportokat (pl.:listservs, newsgroups) az Interneten a tanárokkal
való kommunikáláshoz a csoportbeosztást, a feladatokat és az informatikai
problémát illetően.*
B.Használni az e-mail-t, és online beszélgető
csoportokat (pl.:listservs, newsgroups) az Interneten a témakörök és
a problémák meghatározásához, ill. a diákcsoportok közötti együttműködéshez.*
C. Használni a számítógépes konferenciázást, e-mail-t, és csoport
software-t a helyi hálózaton belül a tanárokkal való kommunikáláshoz a
csoportbeosztást, afeladatokat és az informatikai problémát illetően.
D. Használni a számítógépes konferenciázást, e-mail-t, és csoport
software-t a helyi hálózaton belül a problémák, témakörök meghatározásához,
a diákcsoportok közötti együttműködéshez.
E. Hazsnálni a számítógépes ötletbörzét vagy ötletgeneráló
software-t az informatikai probléma meghatározásához ill. pontosításához,
finomításához.
- Információ keresési stratégiák:
Ha megtörtént az informatikaiprobléma megfogalmazása, akkor a
diákoknak fel kell mérniük az összes lehetséges információforrást
és ki kell dolgopzniuk egy keresési tervet. A diákok képesek kell,
hogy legyenek:
A. Megbecsülni a különféle típúsú elektronikus
források adattárolási értékét, ilyenek: adatbázisok, CD-ROM források,
Internet online források, elektronikus referencia dolgozatok ...stb.*
B. Megbecsülni az e-mail, és online beszélgető software-ek
(pl.: listservs, newsgroups)értékét az adott informatikai problémához
kapcsolódóan.
C. Használni a számítógépet folyamatábrák, Gantt ábrák,
idővonalak, projekttervek és naptárak létrehozására, melyek segíteni
fogják a diákokat a komplex ill. csoportos informatikai problémák
szervezésében, tervezésében ill. megoldásában.
- Helymeghatározás és hozzáférés:
Miután a diákok meghatározták az információ keresési lehetőségek
prioritását, meg kell határozniuk a külömböző fajtájú források helyét
és hozzá kell férniül speciális információhoz egyéni erőforrásokban.
A diákoknak képeseknek kell lenniük:
A. Meghatározni a megfelelő számítógépes forrásokat,
és használni az iskolai média központ helyi hálózatán belül(pl.: online
katalógusok, teljes szöveges források, multimédiás számítógép állomások, CD-ROM-ok,
online terminálok, scannerek, digitális kamerák).
B.Meghatározni a megfelelő számítógépes források és rendelkezésre
álló technológiák helyét és használni őket mindenütt az iskolában a helyi hálózaton
keresztül (pl. teljes szöveges források, CD-ROM-ok, produktív software-ek, scannerek,
digitális kamerák).
C. Meghatározni a megfelelő számítógépes források és technológiák helyét és
használni őket az iskolán kívül az Interneten keresztül(pl.: newsgroups, listservs, Netscape
vagy más keresők, gopher, ftp, online elérésű könyvtári katalógusok,
kereskedelmi adatbázisok,egyéb elektronikus referencia dolgozatok).*
D.Használni az Internetet vagy a kereskedelmi számítógépes hálózatot a szakemberekkel
és más segítségforrással való kapcsolattartáshoz.
- Az információ használata:
Miután a diákok megtalálták a potenciálisan használható forrásokat,
rögzíteniük kell (látás, hallás, olvasás útján) az információkat ezek
fontosságának és lényegi tartalmának meghatározásához.A diákok képesek
kell, hogy legyenek:
A.Összekapcsolni és működtetni a szükséges számítástechnikai
eszközöket az információkhoz való hozzáféréshez.
B. Megnézni, letölteni és megnyitni dokumentumokat és
programokat az Internetes oldalakról.*
C. Kivágni az információt az elektronikus forrásból és beilleszteni
a saját dokumentumba, kiegészítve saját megjegyzésekkel.
D. Megjegyzéseket vagy vázlatot készíteni szövegszerkesztővel
vagy más hasonló programmal.
E. Elektronikus adatbázist és statisztikai software-t használni
a statisztikai adatok feldolgozásánál és elemzésénél.
- összefoglalás:
A diákoknak rendezniük és közölniük kell az informatikai
problémamegoldás eredményét.A diákok képesek kell, hogy legyenek:
A.Osztályozni ill. csoportosítani az információkat
szövegszerkesztő vagy adatbázis használatával.
B. Szövegszerkesztőt és kiadvány szerkesztőt használni
nyomtatott dokumentumok létrehozásához.
C. Létrehozni és használni a számítógép által generált
grfaikákat és elektronikus prezentációkat.
D.Adatbázis ill. file kezelő software-t hazsnálni új
adatbázis létrehozásához.
E. Prezentációkészítő software-t hasznáni (pl.: PowerPoint,
HyperStudio, Aldus Persuasion).
F.HTML oldalakat készíteni a HTML nyelv segítségével.*
G. Használni az e-mail-t, ftp-t és más telekommunikációs
lehetőségeket az információk, file-ok továbbítására.*
H. Használni speciális számítógépes alkalmazásokat speciális
feladatok megoldására (pl.: zeneszerzői software-t, matematikai modellező
software-t, rajzoló és vázlatkészítő software-t).
- Kiértékelés:
A diákoknak ki kell tudniuk értékelni saját munkájukat: a végső termék
mennyire jól illeszkedik az eredeti feladathoz.A diákoknak képeseknek kell
lenniük:
A. Használni a szövegszerkesztő és más software helyesírás
ellenőrző lehetőségét munkájuk ellenőrzésére és javítására.
D.Kiértékelni az elektronikus prezentációkat formailag és tartalmilag.
C Elfogadni és betartani a telekommunikációs etikettet az e-mail, newsgroups,
listservs és más internetes funkciók használatánál.
D Elfogadni és betartani az Internet és más elektronikus technológiák
elfogadható használatának rendjét.
Felhasznált ill. ajaánlott irodalom:
American Association of School Librarians. (1995, November).
Information literacy: A position paper on information problem
solving. Emergency Librarian, 23(2), 20-23. (EJ number pending, IR
531 873). Also available from the American Association of School
Librarians.
California Media and Library Educators Association Staff. (1993).
From library skills to information literacy: A handbook for the 21st
century. Englewood, CO: Libraries Unlimited, Inc. (ISBN:
0-931510-49-X)
Coulehan, J. L. (1995). Using electronic mail for a small-group
curriculum in ethical and social issues. Academic Medicine, 70(2),
158-163. (EJ 499 651)
Doyle, C. S. (1994). Information literacy in an information
society: A concept for the information age. Syracuse, NY: ERIC
Clearinghouse on Information & Technology. (ED
372 763)
Eisenberg, M. & Berkowitz, B. (1988). Curriculum initiative:
An agenda and strategy for library media programs. Norwood, NJ:
Ablex.
Eisenberg, M. B. & Berkowitz, R. E. (1992). Information
problem-solving: The big six skills approach. School Library Media
Activities Monthly, 8(5), 27-29,37,42. (EJ 438 023)
Eisenberg, M. B. & Ely, D. P. (1993). Plugging into the
"Net." Emergency Librarian, 21(2), 8-16. (EJ 471 260)
Eisenberg, M. B. & Small, R.V. (1993). Information-based
education: An investigation of the nature and role of information
attributes in education. Information Processing and Management,
29(2), 263-275. (EJ 462 841)
Eisenberg, M. B. & Spitzer, K. L. (1991). Information
technology and services in schools. In M. E. Williams (Ed.), Annual
Review of Information Science and Technology: Vol. 26. (pp.
243-285). Medford, NJ: Learned Information, Inc. (EJ 441 688)
Garland, K. (1995). The information search process: A study of
elements associated with meaningful research tasks. School Libraries
Worldwide, 1(1), 41-53. (EJ 503 407)
Johnson, D. (1995). Captured by the web: K-12 schools and the
world-wide web. MultiMedia Schools, 2(2), 24-30. (EJ 499 841)
Johnson, D. (1995). The new and improved school library: How one
district planned for the future. School Library Journal, 41(6),
36-39. (EJ 505 448)
Johnson, D. (1995). Student access to the Internet: Librarians
and teachers working together to teach higher level survival skills.
Emergency Librarian, 22(3), 8-12. (EJ 497 895)
Kuhlthau, C. C. (1993). Implementing a process approach to
information skills: A study identifying indicators of success in
library media programs. School Library Media Quarterly, 22(1),
11-18. (EJ 473 063)
Kuhlthau, C. C. (1995). The process of learning from information.
School Libraries Worldwide, 1(1), 1-12. (EJ 503 404)
Mankato Schools Information Literacy Curriculum Guideline.
Internet WWW page, at URL: http://www.isd77.k12.mn.us/resources/infolit.html
(version current at 11 March 1996).
McNally, M. J. & Kulhthau, C. C. (1994). Information search
process in science education. Reference Librarian, 44, 53-60. (EJ
488 273)
Minnesota Department of Education. (1989). Model learner outcomes
for educational media and technology. St. Paul, MN: Author. (ED
336 070)
Moursund, D. (1995, December). Effective practices (part 2):
Productivity tools. Learning and Leading With Technology, 23(4),
5-6.
Pappas, M. L. (1993, September). A vision of school library media
centers in an electronic information age. School Library Media
Activities Monthly, 10(1), 32-34,38. (EJ 469 122)
Pappas, M. L. (1995). Information skills for electronic
resources. School Library Media Activities Monthly, 11(8), 39-40.
(EJ 499 875)
Todd, R. J. (1995). Information literacy: Philosophy, principles,
and practice. School Libraries Worldwide, 1(1), 54-68. (EJ 503 408)
Todd, R. J. (1995). Integrated information skills instruction:
Does it make a difference? School Library Media Quarterly, 23(2),
133-138. (EJ 497 921)
Wisconsin Educational Media Association. (1993). Information
literacy: A position paper on information problem-solving. Madison,
WI: WEMA Publications. (ED
376 817). (Portions adapted from Michigan State Board of
Education's Position Paper on Information Processing Skills, 1992).
* * * * * * * *
This ERIC Digest was prepared by Michael B. Eisenberg, director
of the ERIC Clearinghouse on Information & Technology and
professor of Information Studies, Syracuse University, Syracuse, NY,
and Doug Johnson, district media supervisor for Mankato Public
Schools, Mankato MN.
ERIC Digests are in the public domain and may be freely
reproduced and disseminated.
ERIC Clearinghouse on Information & Technology, Syracuse
University, 4-194 Center for Science & Technology, Syracuse, New
York 13244-4100; (315) 443-3640; (800) 464-9107; Fax: (315)
443-5448; Internet: eric@ericir.syr.edu
* * * * * * * *
This publication was prepared with funding from the Office of
Educational Research and Improvement, U.S. Department of Education,
under contract no. RR93002009. The opinions expressed in this report
do not necessarily reflect the positions of OERI or ED.