A Projekt leírása |
A tudás-alapú gazdaságban nemcsak a természet és társadalomtudományok kutatóinak, hanem akármilyen területen munkát végző embereknek meg kell érteniük a használt eszközök működésének alapjait, hogy azok szakszerű elsajátításával önön feladatukat megfelelően és hatékonyan el tudják végezni. Ezért a 21. század nagy kihívásában egyre világosabbá válik a tudás-alapú gazdaság munkaerőpiacának megteremtésére mutatkozó igény. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy iskolai éveik során a tanulók mit? mikor? hogyan? és miért? tanulnak, és ezt a tanulást milyen képességekkel rendelkező pedagógusokon/mentorokon keresztül sajátíthatják el a tanulók. Az ismeretszerzés ezen kérdéseinek innovatív átalakítása az információs társadalomban való megfelelés és előrehaladás záloga. A “TeaM perspektíva” pályázat a kor szellemének és igényeinek megfelelően szándékozik a tanulók szükségleteinek, hatékony fejlesztésükhöz szükséges eszközök megteremtésének, a pedagógusok/mentorok kellő felkészültségének alapjait és fejlődésüknek útvonalait megteremteni egy, az állandó visszacsatolások hatására folyamatosan fejlődő tanárképzés modelljén keresztül.
Kiinduló koncepciónkról bemutatása és a projektjeink a tanárképzés óráival való ötvözésének bemutatása.
A mit? mikor? hogyan? és miért? kérdésekre a következőképpen kíván felelni:
Mit? |
A kihívás: az információ tudássá való átalakítása, amelyet nem lehet a “papír és ceruza” alapú tanulás módszereivel és tartalmával elérni, hanem a digitális technológiák alkalmazásával és az Internet segítségével a tanulókat a gondolkodás, az információ keresés és szűrés módszereivel és azok alkalmazásával a problémák megoldási módjainak keresésére kell serkenteni. Ezért a pedagógusoknak/ mentoroknak ki kell tudni választani az ehhez szükséges legmegfelelőbb eszközöket, azokról igazolni kell tudni, hogy a feladatok ellátására valóban alkalmasak, illetve arra azok a legalkalmasabbak, és ki kell tudni dolgozniuk módszertani alkalmazásukat a hatékonyság és fejleszthetőség figyelembevételével. (Pl. Kihivás 2002, Kihívás 2003) |
Mikor? |
A megismerés kortól független, a legkisebbektől egészen az életfogytig való képzés és továbbképzés szükségét kell hogy folytonosan magában hordozza. Ezért a pedagógusoknak/mentoroknak rendelkezniük kell azzal a képességgel, hogy a különböző korosztályok, készségek, és képességekkel rendelkező egyedek szintjeit, szükségleteit, és haladásuk lehetséges irányait meg tudják határozni, és utat tudjanak mutatni fejlődésüknek az egyéni sajátosságokat figyelembe véve. (Pl. Teleház projekt) |
Hogyan? |
A digitális technológiák az aktív és függetlenebb tanulási lehetőségeket teszik lehetővé, amelyben a tanuló saját tanulásának irányítójává válik a direkt kísérletezések, önkifejezés, és a másokkal való kommunikáción keresztül. Ezért a pedagógusoknak/mentoroknak olyan feltételeket és tevékenységeket kell tudniuk megtervezniük, amelynek a lelke az együttműködés és konstruktív tanulás. (Pl. HÁLogo, Kreatív Kommunikáció, Imagine) |
Miért? |
Az ország
versenyképességének növeléséhez és az életminőség javításához az innovatív
eszközök és eredmények megértése és hatékony alkalmazása nélkülözhetetlen.
Az egyhelyben lévő igazi iskolai közösségek és a technikai eszközökkel
létrejövő virtuális tanulóközösségek segítségével az együttműködő,
konstruktív tanulás és munka lehetőségeit és módszereit lehet megteremteni.
A globális kapcsolatok új fajta “tudást építő közösségeket” teremthetnek,
amelyben gyerekek és felnőttek Európa szerte és azon kívül együtt
dolgozhatnak különböző projekteken és tanulhatnak egymástól. Ezért a
pedagógusoknak/mentoroknak tisztában kell lenniük a világban
végbemenő változásokkal, fejlesztésekkel és módszerekkel, és kellő
nyitottsággal és kezdeményező-készséggel kell rendelkezniük az innovatív
eredmények bevezetéséhez és alkalmazásához. |