A Projekt leírása

A tudás-alapú gazdaságban nemcsak a természet és társadalomtudományok kutatóinak, hanem akármilyen területen munkát végző embereknek meg kell érteniük a használt eszközök működésének alapjait, hogy azok szakszerű elsajátításával önön feladatukat megfelelően és hatékonyan el tudják végezni. Ezért a 21. század nagy kihívásában egyre világosabbá válik a tudás-alapú gazdaság munkaerőpiacának megteremtésére mutatkozó igény. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy iskolai éveik során a tanulók mit? mikor? hogyan? és miért? tanulnak, és ezt a tanulást milyen képességekkel rendelkező pedagógusokon/mentorokon keresztül sajátíthatják el a tanulók. Az ismeretszerzés ezen kérdéseinek innovatív átalakítása az információs társadalomban való megfelelés és előrehaladás záloga. A “TeaM perspektíva” pályázat a kor szellemének és igényeinek megfelelően szándékozik a tanulók szükségleteinek, hatékony fejlesztésükhöz szükséges eszközök megteremtésének, a pedagógusok/mentorok kellő felkészültségének alapjait és fejlődésüknek útvonalait megteremteni egy, az állandó visszacsatolások hatására folyamatosan fejlődő tanárképzés modelljén keresztül.

Kiinduló koncepciónkról bemutatása és a projektjeink a tanárképzés óráival való ötvözésének bemutatása.

 A mit? mikor? hogyan? és miért? kérdésekre a következőképpen kíván felelni:

Mit?

A kihívás: az információ tudássá való átalakítása, amelyet nem lehet a “papír és ceruza” alapú tanulás módszereivel és tartalmával elérni, hanem a digitális technológiák alkalmazásával és az Internet segítségével a tanulókat a gondolkodás, az információ keresés és szűrés módszereivel és azok alkalmazásával a problémák megoldási módjainak keresésére kell serkenteni. Ezért a pedagógusoknak/ mentoroknak ki kell tudni választani az ehhez szükséges legmegfelelőbb eszközöket, azokról igazolni kell tudni, hogy a feladatok ellátására valóban alkalmasak, illetve arra azok a legalkalmasabbak, és ki kell tudni dolgozniuk módszertani alkalmazásukat a hatékonyság és fejleszthetőség figyelembevételével. (Pl. Kihivás 2002, Kihívás 2003)

Mikor?

A megismerés kortól független, a legkisebbektől egészen az életfogytig való képzés és továbbképzés szükségét kell hogy folytonosan magában hordozza. Ezért a pedagógusoknak/mentoroknak rendelkezniük kell azzal a képességgel, hogy a különböző korosztályok, készségek, és képességekkel rendelkező egyedek szintjeit, szükségleteit, és haladásuk lehetséges irányait meg tudják határozni, és utat tudjanak mutatni fejlődésüknek az egyéni sajátosságokat figyelembe véve. (Pl. Teleház projekt)

Hogyan?

A digitális technológiák az aktív és függetlenebb tanulási lehetőségeket teszik lehetővé, amelyben a tanuló saját tanulásának irányítójává válik a direkt kísérletezések, önkifejezés, és a másokkal való kommunikáción keresztül. Ezért a pedagógusoknak/mentoroknak olyan feltételeket és tevékenységeket kell tudniuk megtervezniük, amelynek a lelke az együttműködés és konstruktív tanulás. (Pl. HÁLogo, Kreatív Kommunikáció, Imagine)

Miért?

Az ország versenyképességének növeléséhez és az életminőség javításához az innovatív eszközök és eredmények megértése és hatékony alkalmazása nélkülözhetetlen. Az egyhelyben lévő igazi iskolai közösségek és a technikai eszközökkel létrejövő virtuális tanulóközösségek segítségével az együttműködő, konstruktív tanulás és munka lehetőségeit és módszereit lehet megteremteni. A globális kapcsolatok új fajta “tudást építő közösségeket” teremthetnek, amelyben gyerekek és felnőttek Európa szerte és azon kívül együtt dolgozhatnak különböző projekteken és tanulhatnak egymástól. Ezért a pedagógusoknak/mentoroknak tisztában kell lenniük a világban végbemenő változásokkal, fejlesztésekkel és módszerekkel, és kellő nyitottsággal és kezdeményező-készséggel kell rendelkezniük az innovatív eredmények bevezetéséhez és alkalmazásához.
(Pl. TéT projekt, Colabs Egyesült Királyság Informatikai követelményei)