Kapcsolódó óráink

A.) Alapképzés és az innovatív szemlélet megalapozása

Alkalmazói rendszerek: című előadás I évfolyam informatika tanár szakos hallgatók számára, melynek tartalma:

 1.      A félév első felében a tárgy előadója tart áttekintést a jelenleg alkalmazott rendszerek hardver és szoftver vonatkozásairól, a behálózott világ jellegzetességeiről, az információ és annak továbbítási módjainak jellemzőiről és ezek a társadalmi életbe és ezen belül az iskolai életben betöltött szerepükről, valamint kitekintést ad a jövő tendenciáiról.

2.      A félév második felében (a félévi aláírás fejében) a hallgatók mindegyike valamilyen formában tanúbizonyságot ad a témával kapcsolatos friss ismereteiről a következő formák egyikének végrehajtásával (minden évben kicsit változik a kor igényéhez képest):

Egy választott és az iskolai életben szerepet játszó, 12 hónapnál nem régebben megjelent alkalmazói programról, annak jellegzetességeire rámutatva prezentációt tart az évfolyam előtt és annak anyagát HTML formátumban feltölti egy Intranetes munkaterületre az új eszközök összefoglalóit.

A Long&Long, Computers, Prentice Hall, (minden évben új kiadásban megjelenő) könyvének felhasználásával, Internet oldalak és az egyéb számítógépes újságok alapján friss információkat kell összefoglalniuk és azzal kibővíteniük az előző évfolyam által készített hasonló összefoglalásokat HTML formátumban feltöltve az Intranet munkaterületre.)

(Idei sajátosság) Összefoglaló készítése az Egyesült Királyságban érvényben lévő, minden iskolai tanár számára megalkotott követelmények az IKT tantárgyaikban való alkalmazásának előfeltételeivel kapcsolatban amelyet HTML formátumban kell feltölteniük az Intranet munkaterületre.

Képzési cél: A leendő informatika tanár szakos hallgatók ismerkedjenek meg az IKT mindennapi életben betöltött szerepével és annak a világban végbemenő változásaival, a legújabb fejlesztéseivel és módszereivel. Ezért állandóan képezniük kell önmagukat, hogy képesek legyenek az újult eszközök szerepét megtalálni megfelelő értékelésükkel és az oktatásban és munkában betöltött szerepük megértésével.

B.) A tapasztalatok analizálásával és annak szintéziseként a hatékony alkalmazásorientált hozzáállás kialakítása

A főleg III és IV informatika szakos hallgatók számára kötelezően választható, de az egyéb tanár szakosok számára speciálkollégium formájában meghirdetett órák:

Oktatóprogramok értékelése: Érdemleges tulajdonságokkal rendelkező oktatóprogramok formatív vizsgálata az évek során kidolgozott szempontok alapján, a programmal kapcsolatos tananyag és annak iskolai elsajátítási formájának vizsgálata, a tananyag az új eszközzel való tanulásának módszertani kidolgozása, az elsajátítást illetve az összehasonlítás eredményét bizonyító elő- és utótesztek előkészítése, a foglalkozás megtartása a megfelelő korosztályú tanulók bevonásával, az értékelések és az átfogó elemzések elkészítése. Továbbá egy állandóan bővülő adatbázis fejlesztése az Interneten található oktatási anyagokról.

Képzési cél: Képesek legyenek a tanárok arra, hogy: a hatékony tanulás érdekében ki tudják választani a szükséges legmegfelelőbb eszközöket; azokról igazolni tudják, hogy a feladatok ellátására valóban alkalmasak; illetve arra azok a legalkalmasabbak; ki tudják dolgozni módszertani alkalmazásukat a hatékonyság és fejleszthetőség figyelembevételével; és ebben szaktanácsot tudjanak adni egyéb szaktanárok számára is.

Szerzői környezetek az alapoktatásban: Ez idáig a Comenius Logo környezetet, de 2001 szeptembertől az Imagine környezetet is használtuk haladási szintekre osztható feladatok megalkotására és azok fejlesztési célokra való megfelelésének kipróbálására és értékelésére iskolai környezetben. A Comenius Logohoz tartozó eddigi munkánk (15 év gyűjtése) eredményei a HÁLogo tananyagban szerepelnek. A mostani munkák megtalálhatóak az Imagine honlapjainkon és a Kihívás 2003 játék oldalain.

Képzési cél: Képesek legyenek az oktatási technológia kihívásának lényegi pontjaként a modellezést helyezi a tanulás középpontjába, amely eszközöket és feladatokat helyez a tanulók elé lehetőséget adva a problémamegoldásra, építkezésre és hibajavításra a képzeletbeli vagy igazi rendszerek világában és ezzel megteremtsék a feltételeket az együttműködésre és konstruktív tanulásra.

Informatika az iskolában: Különböző alkalmazói rendszerek iskolai szerepének vizsgálata és integrált felhasználhatóságának módjára feladatok alkotása, amelyben multi- és interdiszciplináris területek kerülnek feldolgozásra, és modelleket adnak a tantárgyi témákkal kapcsolatos gondolkodás kitágítására és kreatív kifejezésmód alkalmazására. Az eddigi munkánk eredményei a KreaKom tananyag, IKT követelmények összefoglalása, és az Internetes projekt oldalakon szerepelnek. A múlt év elején elkészült a Kihívás 2002 lejátszása és értékelése, valamint a Kihívás 2003 játék, és a Versbirodalom oldalak.

Képzési cél: Képesek legyenek a különböző korosztályok, készségek, és képességekkel rendelkező egyedek szintjeit, szükségleteit, és haladásuk lehetséges irányait meghatározni, és utat tudjanak mutatni fejlődésüknek az egyéni sajátosságokat figyelembe véve.

Oktató mikrovilágok tervezése: Ez idáig a Comenius Logo környezetet, de szeptembertől az Imagine környezetet is használjuk tantárgyi témák mélyebb megismerése érdekében oktató mikrovilágok készítésére, amelyek módszertanát is kidolgozva azok iskolai környezetben történő kipróbálásra is értékelésre kerülnek. Ennek elvégzéséhez jelenleg az ELTE óvoda és a Bocskai úti általános iskola ad otthont illetve a tanár szakos hallgatók aktuális iskolai munkahelyei, melynek során az óvoda és az iskola szaktanáraival folynak konzultációk és a kiértékelések. Az eddigi munkánk (15 év gyűjtése) eredményei a HÁLogo tananyagban szerepelnek. 2001-1002 években a Magyar-Osztrák kormányközi TéT projekt keretén belül az osztrák féllel (University of Vienna didaktikai csoportja) együttesen kerülnek kialakításra az oktató környezetek és egymás környezetinek alkalmazhatóságát vizsgáljuk, kooperatív tanulás céljából.

Képzési cél: Képesek legyenek kisebb oktatási eszközök készítésére a rendelkezésükre álló különböző szerzői rendszerek felhasználásával a különböző korosztályok, képességek és szükségleteknek megfelelően, amelyekkel a tanulók virtuális kísérleteket hajthatnak végre, új ismereteket sajátíthatnak el, és elmélyíthetik tárgyi tudásaikat a multi- és interdiszciplináris tárgyterületeken.

+ LEGO-LOGO speciálkollégium: A TeaM labor egyik Ph.D. hallgatója (Pluhár Zsuzsa) által főleg informatika tanár szakos hallgatók számára tartott foglalkozásokon (és ez egyben kutatásának fő témája) a robotok vezérlésének jelentősége és módszertani kidolgozása különböző modellek tekintetében. Az óra megtartásához a Happyland Kft bemutatóterme ad terepet, valamint saját TeaM laborunk, ahol a tanárok és gyerekek a modellek és a konstruktív tanulás azonnali tapasztalatainak megszerzéséve, és értékelésével gazdagíthatják tapasztalataikat. Továbbá egy internetes LOGO irodalomjegyzék valamint LEGO vonatkozású oldalak is segítséget ad az eligazodásban.

Képzési cél: Képesek legyenek a robotikát a tanulók kreatív fejlesztésének érdekében alkalmazni, tisztában legyenek a világban végbemenő változásokról, fejlesztésekről és módszerekről, és kellő nyitottsággal és kezdeményezőkészséggel rendelkezzenek az innovatív eredmények bevezetésére és alkalmazására a nyílt végű kísérletezések bevezetésével.

+ Mentorképzés speciálkollégium (új 2 féléves óra): Jelenleg ez a képzés a Teleházas projekt keretén belül a Teleház Kht által biztosított eRoom technológia alkalmazásával, zárt közös munkaterületen (www.telehaz.hu) zajlott, amelyben a hallgatók mint mentorok segítették a gyerekek fejlődését két tananygunk (HÁLogo és KreaKom) felhasználásával. A teleházakba járó gyerekek munkáit a helyi segítők segítik elő, akiket bizonyos fokig felkészítettünk a tanagyagban elvárt segítség nyújtásának módjára és a további segítséget a mentorokon keresztül kaphatják meg a gyerekek.

Képzési cél: Képesek legyenek a digitális technológiák alkalmazásával és az Internet segítségével a tanulókat a gondolkodás, az információ keresés és szűrés módszereivel és azok alkalmazásával a problémák megoldási módjainak serkenteni a rendelkezésükre álló eszközök segítségével. Továbbá képesek legyenek az egy helyben lévő élő iskolai közösségek és a virtuális tanulóközösségek kialakítására az együttműködő konstruktív tanulás és később a távmunka módjának és lehetőségeinek elsajátítatására.

A 6 tárgyból az első négy mindegyikét fel kell vállalni, plusz az utolsó kettővel ki lehet még egészíteni.

C.) A tapasztalatok kamatoztatásával végrehajtott fejlesztések

A IV. év végétől az érdeklődésnek megfelelően a tehetségesebb hallgatók bekapcsolódhatnak az aktuális kutatások és fejlesztések folyamataiba szakdolgozatok formájában.

D.) A kutatási módszerek és azok alkalmazása

Ezekhez kapcsolódnak az Informatika program keretén belül meghirdetet következő doktori iskolai órák is:

Képességfejlesztő digitális pedagógia: Melynek során a Ph.D. hallgatók végeznek kutatómunkát az innovatív technikák, oktatóeszközök, módszerek, fejlesztési eszközök és annak módszereinek legújabb eredményeiről, a fellelhető termékekről és azok alkalmasságáról a készség és képességfejlesztés területén. Ez az óra szoros kapcsolatban áll a tanár szakos hallgatók részére tartott Oktatóprogramok értékelése és az Oktató mikrovilágok tervezése című órákhoz, amelyben a Ph.D. hallgatók aktívan részt vesznek konzultálás, tanácsadás és értékelés formájában.

Képzési cél: Képesek legyenek kutató és irányító munkát végezni a tanulás eszközeinek értékelésében és azok fejlesztésében, valamint az értékelés instrumentumait és módszereit kidolgozni.

Távanyagok implementálása: Ez a két féléves óra során a teleházas projekt kísérletben a Ph.D. hallgatók „action-research” kutatás-adatgyüjtés-értékelés ciklikus folyamatát gyakorolják, amelynek során a felmérések, kiértékelések, és a végső elemzés elkészítése kell hogy legyen a tárgy befejezésének eredménye.

Képzési cél: Képesek legyenek kutató és irányító munkát végezni a tanulás folytonos és részleges folyamatának és eredményeinek az értékelésével, azokat megfelelően befolyásolni és megfelelő mederbe terelni az eredményesség elérése érdekében.