Utasítások Utasítások lépésről lépésre

Terv | 1. lépés | 2. lépés3. lépés | 4. lépés 5. lépés | 6. lépés | 7. lépés | 8. lépés | 9. lépés

TervElőször tervezd meg a lépéseidet!

Kiindulásnak rajzold meg a pályát és mentsd el háttérként.

Majd a teknőc helyét változtasd meg, hogy a kezdővonalnál álljon.

Ezután haLenyom eseményű gombokat kell létrehoznod, hogy a teknőcöt navigálhasd. A méretüket, nevüket és képernyőn elfoglalt helyüket is megváltoztathatod.

Majd megváltoztathatod a teknőc tollának színét és vastagságát, valamint felveheted és lerakhatod a tollat.

Végül szükséged lesz egy haLenyom eseményű gombra, hogy az új játékot mindig tiszta pályán kezdhesd.

Kezdjük el a gyakorlatot!

Vissza a lap tetejére

 

1. lépés  A háttér megrajzolása és elmentése

Első lépésként rajzold meg a hátteret és mentsd el a későbbi használatra.

Akkor kezdjünk bele a feladatba.

Mozgasd az egeredet a Fájl menüpont fölé és kattints egyszer a bal egérgombbal.

 
Most ez a legördülő menü jelenik meg. Válaszd az Új projekt... pontot.

Vidd az egeredet az Új projekt... menüpont fölé és kattints egyszer a bal egérgombbal.

 
Most egy párbeszédablak jelenik meg, és közli veled, hogy a jelenlegi projektedet törölni fogja. El akarod menteni azt, amin eddig dolgoztál?

Ha eddig egy másik projekten dolgoztál, ne felejtsd el elmenteni a munkádat, és az Igen gombra kattintani. De ha éppen csak kísérleteztél, és nem akarod később onnan folytatni, ahol most félbehagyod, csak kattints a Nem gombra. Egy új képernyő jelenik meg előtted.

 
Jelenítsd meg a Festő eszköztár gombjait, hogy a rajzoló eszközöket elérhessük.

Csak mozgasd az egeredet a színes teknőc fölé, ez a Festő eszköztár ikonja. Láthatod, hogy világosabb lesz. Ekkor kattints rá egyszer a bal egérgombbal.

 
A Festő eszköztár használatát az Imagine alapokban ismerheted meg.
Itt rajzoltunk egy pályát tóval és néhány bokorral. Persze te biztos sokkal jobb versenypályát tudsz magadnak rajzolni!
Ne felejtsd el a hátteredet elmenteni úgy, hogy egyszer kattintasz a bal egérgombbal az eszköztár Háttér gombjára.

Nézd meg az Imagine alapokban, hogyan kell menteni.

Okos dolog, ha kifejező neveket adsz a fájljaidnak. Ennek a háttérnek például a következő nevet adhatnád: palya1.lgf. Arra is figyelj, hogy ezt a fájlt abba a saját könyvtáradba mentsd el, ahova a projektedet is menteni fogod.

 
Mivel már nincs szükség a Festő eszköztárra, eltüntetheted.

Vidd az egered ismét a színes teknőc fölé, és kattints egyszer a bal egérgombbal.

 

Vissza a lap tetejére

2. lépés  A teknőc helyzetének megváltoztatása

Ahogy a képernyődön láthatod, a teknőc még mindig középen van. A startvonalhoz kell állítanod.

Kattints egyszer a teknőcre a jobb egérgombot használva.

Megjelenik egy felbukkanó menü.

 
Válaszd a t1 Mozgatása pontot.

Jelöld ki az egérrel ezt a menüpontot, aztán kattints egyszer a bal egérgombbal.

 
A kurzor kéz alakú lesz:

Mozgasd a kezet a teknőccel a megfelelő kiindulópontra, és kattints egyszer a bal egérgombbal, hogy a kéz elengedje a teknőcöt.

 

Vissza a lap tetejére

3. lépés  Gomb létrehozása

Szükséged lesz néhány irányítógombra, amivel meg tudod mondani a teknőcnek, hogy menjen előre, hátra, balra, vagy jobbra.

Mozgasd az egered az Új gomb ábrára az eszköztáron, és kattints egyszer a bal egérgombbal.
 
Most az egér alakja egy ilyen gomb lesz:

Helyezd a gombkurzort az oldalon tetszőleges helyre és kattints egyszer a bal egérgombbal.
Ahova kattintottál, ott megjelenik egy új gomb a következő felirattal: g1.

Vissza a lap tetejére

4. lépés  A gomb nevének, méretének változtatása és haLenyom esemény hozzáadása

Amikor gombokat helyezel az oldalra, az Imagine Logo nevet ad nekik. Az első gomb neve g1, a másodiké g2. Szeretnéd átnevezni őket? Egy jobb név segíthet megérteni, mit is csinál a gomb.

Kattints egyszer az oldalon levő gombra a jobb egérgombbal.

Megjelenik egy felbukkanó menü.

 
Válaszd a g1 Változtatása menüpontot.

Most már tudod, ezt hogyan kell. Csak egy utolsó emlékeztető: mozgasd az egeredet ehhez a menüponthoz és amikor kijelölted, kattints egyszer rá a bal egérgombbal.

 
Ezután ebben a párbeszédablakban a gomb tulajdonságait fogod látni.
Kattints a Felirat: melletti mezőbe.

A gomb új szövegét, a Felirat mezőbe írd: előre

Kattints a haLenyom: melletti mezőbe.

A haLenyom mezőbe írd be azt a parancsot, amelyet szeretnél végrehajtatni, amikor a gombot megnyomod. Ez a haLenyom esemény:

előre 10

Az eredmény ilyen lesz:
A tulajdonságok változásai csak akkor lépnek életbe, amikor rákattintasz egyszer az OK gombra.

Mostantól a gombod úgy fog viselkedni, ahogy azt beállítottad a tulajdonságok párbeszédablakban.

  Amint látod, a gomb felirata megváltozott. Hoppá, a szöveg nem fér ki!

A gombod méretét úgy változtathatod meg, hogy az egérkurzort a gomb széléhez illeszted, és egyszerre nyomod le a jobb egérgombot meg a Ctrl billentyűt. Miközben lenyomva tartod őket és a gomb oldalát mozgatod (azaz húzod az egeret), láthatod, ahogy a gomb mérete megváltozik. Így állíthatod be a gombod méretét. A lenyomott gombok elengedésével rögzítheted is a kívánt állapotot.
  Már kész is vagy az első gombbal.

Vissza a lap tetejére

5. lépés  A többi gomb létrehozása és elhelyezése a lapon

A teknőc navigálásához szükségünk van még néhány gombra, amelyekkel nem csak előre tudnunk menni. A vissza, balra és jobbra mozgásokat is hasznos lenne elkészíteni.

A további gombok létrehozásához ismételd meg a 3. és 4. lépést, de most a következő feliratokat és haLenyom eseményeket használd:
hátra hátra 10

jobbra

jobbra 30
balra balra 30

.

Most már megvan az összes szükséges gomb, de elég szétszórtan helyezkednek el.

Nem szeretnéd elrendezni őket?

Vidd az egeredet az áthelyezni kívánt gomb fölé, pl. jobbra, és kattints egyszer a jobb egérgombbal. Lehet, hogy a tiednek más neve van, de itt g4 gombként szerepel.
 
Válaszd a g4 Mozgatása pontot.

Most már tudod, hogyan kell.

 

 
  Az egérkurzor ilyen kéz alakúvá változik:
Helyezd az egered arra a pontra a képernyőn, ahová a gombodat rakni szeretnéd, és kattints egyszer a bal egérgombbal.
 
Az egérkurzor ekkor visszaváltozik nyíl alakúvá.
Most tedd az összes gombodat a megfelelő sorrendben a megfelelő helyre.

Megjegyzés: Azonnali mozgatást tudsz elérni egy másik módszerrel is. Ha a SHIFT billentyűt folyamatosan lenyomva tartod és közben a gombod a jobb egérgombbal a helyére húzod. Próbáld ki!

Készen van a játék.
Éppen itt az ideje, hogy elmentsd a projektedet, mielőtt kipróbálod!

Az Imagine alapokban találsz segítséget a mentéshez.

 
Próbáld ki! Kattints egyszer az elkészített gombokra a bal egérgombbal!
 

Vissza a lap tetejére

6. lépés  A teknőc tollszínének és tollvastagságának megváltoztatása

Ha azt szeretnéd, hogy a teknőc más színnel vagy más tollvastagsággal rajzolja a megtett utat, akkor meg kell változtatnod a teknőc tulajdonságait:

Kattints egyszer a teknőcre a jobb egérgombbal, és válaszd a t1 Változtatása pontot a felbukkanó menüben.
 
A teknőc tulajdonságait tartalmazó párbeszédablak jelenik meg:
Kattints egyszer a bal egérgombbal a Rajz fülre.
 
Most a teknőccel rajzolt vonal tulajdonságait látod:

Növeld meg a vastagságot kettőre úgy, hogy a bal egérgombbal rákattintasz a kicsi felfele mutató nyílra a Vastag: mellett.

A szín megváltoztatásához kattints egyszer a bal egérgombbal a Szín: melletti gombra.

Válaszd ki a neked tetsző színt úgy, hogy rákattintasz egyszer a bal egérgombbal arra a kis négyzetre, ami a választott színt mutatja. Mi a sárga mellett döntöttünk, de te választhatod akármelyik másikat is.

Ez a beállítás csak akkor lép életbe, ha végül egyszer rákattintasz az OK gombra a bal egérgombbal.

Most már az új színt és vonalvastagságot láthatod a teknőc tollának tulajdonságaiban.

Az új tulajdonságok csak akkor lépnek érvénybe, amikor egyszer rákattintasz az OK gombra a bal egérgombbal.

Most mozgathatod a teknőcöt a gombokkal, amelyeket létrehoztál, és láthatod a teknőc által megtett utat az általad beállított színnel és vonalvastagsággal.

Vissza a lap tetejére

7. lépés  A teknőc tollának felemelése és lehelyezése

Ha nem szeretnéd, hogy a teknőc útvonalat rajzoljon mozgás közben, fel kell emelned a tollat!

Kattints egyszer a teknőcre a jobb egérgombbal, és válaszd a t1 Változtatása menüpontot a felbukkanó menüben.
 
Láthatod, hogy a Tollatle jelölődoboz be van pipálva.
 

Tüntesd el a pipát úgy, hogy rákattintasz egyszer a bal egérgombbal.

Az új tulajdonságok csak akkor lépnek érvénybe ha egyszer rákattintasz az OK gombra a bal egérgombbal.

Ha szeretnéd, hogy a teknőc újra húzzon vonalat maga után, meg kell ismételned a 7. lépést. De most arra ügyelj, hogy a Tollatle jelölődobozt bepipáld, úgy, hogy az üres négyzetbe egyszer belekattintasz a bal egérgombbal.

 

 

 

8. lépés  Pálya betöltése üres háttérre, teknőc visszahelyezése a kezdőponthoz és projekt elmentése

A teknőcöd sétáltatás közben teljesen összefirkálta neked a hátteret, és most szeretnéd a térképet újra megtisztítani. Persze újra be tudod tölteni a hátteret, de talán jobban szeretnéd ezt egyetlen gombnyomással elintézni. Az is előfordulhat, hogy szeretnéd a teknőcöt mindig visszahelyezni a kezdőpontra. És soha ne felejtsd el a munkádat elmenteni! Ezek minden projektben az utolsó simítások. Így biztos lehetsz benne, hogy ha legközelebb megnyitod, ismét az elejétől kezdhetsz új játékot.

Hozz létre egy új gombot. Ezt már tudod, hogyan kell (lásd 3-5. lépés). Most változtasd meg a tulajdonságait úgy, hogy a Felirat: pályatisztítás legyen

és a haLenyom esemény:

háttérkép! "palya1

A parancs első része arra a képre állítja a hátteret, amit a parancs utolsó részébe írtunk, ez most "palya1". Ez a parancs azt feltételezi, hogy a háttérképed az Imagine programod "képek" könyvtárán belül, vagy az indító könyvtárban található.

Kattints egyszer az OK gombra a bal egérgombbal, hogy az eseményt véglegessé tedd.

 
Most meg kellene változtatni a teknőcöd tulajdonságait. Ezt már tudod, hogy kell (lásd a 6. lépést). De most válszd a Pozíció fület.

A következő párbeszédablakot fogod látni:

Nézd meg az Alaphelyzet területet. Ez azt jelenti, hogy a teknőcnek van egy alaphelyzete (Haza állapota), és ez a mező ennek az értékét tartalmazza. Jelenleg:
Pozíció    X: 0   Y: 0

Miután a teknőcöt a kezdőpontra vitted, tedd ezt alaphelyzetté. Csak annyit kell tenned, hogy rákattintasz az Aktuális! gombra.

 
Most ezt fogod látni:

Észreveheted a változást a Alaphelyzet Pozíció mezőkben.

Az esemény véglegesítéséhez kattints az OK gombra a bal egérgombbal.

 
Most már a kezdőpont a teknőcöd új alaphelyzete, és nem csak a pálya letisztításával kezdhetsz új játékot, hanem azzal is, hogy megmondod a teknőcnek, hogy menjen az alaphelyzetére.

Ezt megteheted, ha megváltoztatod a "pályatisztítás" gomb tulajdonságait. Már tudod, hogy mit kell tenned (lásd 4. lépés). Most egészítsd ki a haLenyom esemény mezőt a következővel:

haza

Az eredmény:

Az esemény véglegesítéséhez kattints az OK gombra a bal egérgombbal.

 
De még mielőtt elkezdesz játszani, ne felejtsd el a projektedet menteni.

Ehhez a Mentés ikonra kell kattintanod egyszer az eszköztáron a bal egérgombbal:

 
Előjön egy Mentés párbeszédablak, ahol nevet adhatsz a projektednek, vagy használhatod, a már meglévő nevét.

A mentés befejezéséhez kattints egyszer a Mentés gombra a bal egérgombbal.

Minden kész a játékhoz. Jó mulatást!

 

Vissza a lap tetejére

9. Lépés  Ellenőrzés

Valóban azt érted el, amit elterveztél?


- Ha igen, akkor örülhetsz és haladhatsz előre;
-Ha viszont nem, akkor mindenképpen vizsgáld meg hol történhetett a hiba vagy eltérés az eredeti tervtől és annak lépéseitől.

   

Vissza a lap tetejére