Utasítások lépésről lépésre

Terv | 1. lépés | 2. lépés3. lépés | 4. lépés | 5. lépés| 6. lépés | 7. lépés

Terv Először tervezd meg a lépéseidet!

Válaszd ki azt a verset, amelyet multimédiás változatban el szeretnél készíteni. Gondolkodj el rajta, hogyan szeretnéd kifejezni a vers mondanivalóját. Itt a vers saját szerzeményünk, amelyhez érdemes a liba gágogó sétáját kihangsúlyozni.

A legegyszerűbb módja az animációkészítésnek az, ha egy állóképet alakítunk át mozgóvá. Erre a célra a liba.lgf nevű fájlt választottuk, és a LogoMotion programot használtuk.

Ezután állítsd össze a projektet. Már tudod, hogyan kell hátteret rajzolni, szövegdobozt készíteni, teknőcöt létrehozni, és az alakját az animált libáéra változtatni. Azt is tudod, hogyan kell gombot létrehozni, és olyan haLenyom eseményt hozzárendelni, amely a libának megmondja, hogyan sétáljon végig az úton, és hogyan mondja fel a szövegdobozban lévő szöveget.

Vissza a lap tetejére

1. lépés  A LogoMotion beállítása

Indítsd el a LogoMotion-t.

Duplakattintás  bal egérgombbal a LogoMotion ikonra a Windows Asztalon.

Olvass el néhány alapvető segítséget a LogoMotion-nel kapcsolatban.

 
 
Állítsd be úgy a LogoMotion-t, hogy átlátszó színeket használjon. Ez azért szükséges, hogy a figurád hátterét átlátszóvá tehesd (színezd).

Kattints az eszköztár Kép beállítások gombjára.

 
 
A következő felbukkanó menüt láthatod:

Nézd meg az Átlátszóság: melletti legördülő menüt.

Kattints mellette a kis, lefele mutató nyílra, hogy lásd a lehetőségeket. 

 
 
Rákattintással válaszd ki a Átlátszó szót.
 
 
És most aktiváld ezt a módosítást az OK gombbal.
 
 

Vissza a lap tetejére

2. lépés Állókép kiválasztása

Keress egy állóképet az Imagine-állományaid között.  

Kattints az eszköztár Megnyitás gombjára.

 

 

Nézz bele az Allatok könyvtárba az Imagine könyvtáron belül.

Duplakattints a liba.lgf fájlnévre, ezzel kiválasztottad a liba-t. Persze választhatsz más képet is, ha az jobban tetszik!

 
 

Vissza a lap tetejére

3. lépés  Mozgás képkockájának beillesztése

Ahhoz, hogy a mozgást a képkockákkal megjelenítsük, egynél több kockára van szükség – legalább kettőre. Mindegyik kocka a libát fogja ábrázolni különböző pillanatokban, ahogy sétál. Már van egy képkockád az álló libával. Kettőzd meg, és az egyik kockát módosítsd, hogy a liba a lépésnek egy másik helyzetét vegye fel.

Ezt fogod látni a képernyődön az előző lépés után:

Észreveheted, hogy a liba képe nem csak az ablak közepén jelenik meg, hanem az alsó részben is.

Kattints az alsó, bekeretezett liba képre. A kép kerete sötétebb lett.
 
Most kattints a Szerkesztés menüre.
 
A felbukkanó menüből válaszd kiMásol pontot.
 
Kattints újra a Szerkesztés-re, és válaszd a Beilleszt parancsot.
 
Nézz az alsó részre! A kép másolata megjelent a következő képkockában.

Mindig a kijelölt képkockát szerkeszted éppen. Most a második kocka van kijelölve, tehát azzal fogsz dolgozni.

 
Emlékezz! Szerkeszteni a képernyő közepén lévő képet fogod és az egeret használod a rajzoláshoz.

Módosítsd a liba lábait úgy, mintha még egy lépést tenne.

Segítségképpen nézd meg a LogoMotion lehetőségeit!

Az eredmény rögtön megjelenik az alsó részben, ahol a képkockákat látod. 

Vissza a lap tetejére

4. lépésAz animáció lejátszása

Mielőtt elmented az animált libát, próbáld ki. Játszd le az animációt.

Kattints rá a menüsor Animáció gombjára.

 
 
A LogoMotion képernyője megváltozik és a futó animációt láthatod, ...

... A liba jár!

Az Animáció leállítása gombra kattintva megállíthatod a libádat:

Mit szólnál, ha módosítanánk a szárnyait és a csőrét is?

Vissza a lap tetejére

5. lépés   Az animáció elmentése

Mentsd el a kész animációt.

Kattints a menüsor Fájl gombjára.

 
 
Válaszd a Mentés ... almenüt.
 
 
Most a Mentés felbukkanó ablakot látod. a Fájl neve: mezőbe írd be azt a nevet, amelyiken el szeretnéd menteni az animált libádat. Mi a libam nevet adtuk neki.

A munkádat a saját könyvtáradba mentsd! Ehhez kattints a Bele ablak jobb oldalán található lefele nyílra, és keresd meg azt a könyvtárat, amelyikbe menteni szeretnél.

 
 
Válaszd ki a mentendő fájl típusát. Az .LGF kimondottan LogoMotion fájltípus, és csak itt, meg az Imagine-ben működik. A .GIF pedig sok más programban is használható. Most mentsd el .LGF fájlként.
 
 
Ahhoz, hogy valóban elmentsd a fájlt, kattints a Mentés gombra.
 
 

Vissza a lap tetejére

6. lépés  Animáció beillesztése projektbe

Tervezzünk valami jó színhelyet az animált libának!

Mi ezt rajzoltuk:

Használhatod az Imagine-ben az eszköztáron található Rajzoló eszközöket, vagy rajzolhatsz egy képet a LogoMotion-ben és betöltheted háttérként.

Ha ehhez segítségre van szükséged, menj vissza, és nézd meg a Rajzoló eszköz  használatát, valamint azt, hogyan kell elmenteni és háttérként betölteni a képeket.

 
Változtasd meg a teknőc alakját a libam-ra.

Ne felejtsd el, hogy a libam.lgf-et kell keresned a Munkaim könyvtárban!

Már tudod hogyan kell ezt megoldani. Itt láthatod az eredményt:

Hozz létre egy szövegdobozt minden egyes versszakhoz, és írd bele a szöveget. Igazítsd egymás alá őket. Tedd átlátszóvá a szövegdobozod hátterét. Mindjárt jobban néz ki.
 
Végül hozz létre egy gombot minden egyes versszakhoz az oldalon => felirattal, a haLenyom esemény pedig legyen:

előre 50 mondd szöveg1

Természetesen az egymást követő gombokhoz sorrendben szöveg2, szöveg3, szöveg4 és szöveg5 szövegdobozokat kell rendelned.

 
Íme, kész vagy a projekttel.

Ha a versszakokhoz kötött gombokra rákattintasz, a liba elindul és elszavalja a versedet. És ezt lejátszhatod újra és újra és újra...

De lejátszhatod a sorokat más sorrendben is, hogy a vers jelentéséhez igazodj.

 

Vissza a lap tetejére

7. Lépés  Ellenőrzés

Valóban azt érted el, amit elterveztél?


- Ha igen, akkor örülhetsz és haladhatsz előre;
-Ha viszont nem, akkor mindenképpen vizsgáld meg hol történhetett a hiba vagy eltérés az eredeti tervtől és annak lépéseitől.

   

Vissza a lap tetejére