Segítség a 2. variációhoz
 |
Felismered az eredeti versikét? Itt most azt kell megtanulnod, hogyan
lehet olyan sétáló figurát alkotni, amelyiknek ha az iránya változik, az alakja is
elfordul. Ez lesz a forgó animáció. Használd hozzá a LogoMotion programot.
Ezután állítsd össze a projektet. Azt már tudod, hogyan kell
teknőcöket létrehozni, alakjukat megváltoztatni, eltüntetni
és megjelentetni
őket, valamint különböző mozdulatokat végeztetni velük. Azt is tudod, hogyan
kell szövegdobozokat létrehozni, és azokba verseket írni. Sőt, azt
is tudod, hogyan kell gombokat és olyan haLenyom
eseményeket létrehozni, amivel a szövegdobozban található szöveget fel lehet
olvastatni. |
|
|
 |
Indítsd el a LogoMotion-t, és első lépésként állítsd be a
Kép beállítások-ban, hogy az átlátszóság megengedett
legyen. Legyen a kép szélessége (Széles:) és a magassága (Magas:)
egyaránt 56. |
|
|
 |
Nézd meg a biológiakönyvedet, hátha találsz benne egy
jó képet a hangyáról, amit mintának használhatsz. Ne keseredj el, ha nem
tudsz tökéletes hangyát rajzolni! Csak próbáld meg azonosítani a
különböző részeket, és amennyire lehetséges, tartsd meg az arányokat.
Ez nagyon úgy néz ki, mint egy nyugodtan álló hangya:
Ne felejtsd el a munkádat elmenteni hangya.lgf néven.
Tudod, ha szeretnéd a hangyát sétáltatni, hozzá kell adnod
még egy képkockát, és létre kell hoznod a hangya járásának két
fázisát. |
|
|
 |
Rajzold újra a hangya lábait, hogy úgy nézzen ki,
mintha
sétálna.
Azt már tudod, hogyan kell hozzáadni egy újabb képkockát:
hogyan kell az eredeti, első képkockát átmásolni és beilleszteni
a másodikba. |
|
|
 |
Most lépkedő animációt generálunk az alak
tükrözésével. Hogy ezt könnyen megtehesd, rendelkezésedre
áll a LogoMotion-ben egy eszköz, amit direkt erre találtak
ki neked. Jobb-kattints a második képkockára, és válaszd a Rendezés
menüpontot. Ezután válaszd az Átalakítás-t.
|
|
|
 |
Pipáld be a Vízszintesen melletti
kis négyzetet, majd kattints az OK gombra. |
|
|
 |
Kattints rá az Animáció gombra
és ellenőrizd, hogy az eredmény tényleg egy sétáló hangyára
hasonlít-e.
Ne felejtsd el a munkádat elmenteni hangya2.lgf néven. |
|
|
 |
Változtasd meg az alakot úgy, hogy mindig forduljon el, ha
a teknőc iránya változik. Van egy eszköz,
ami segít neked ebben:
Először is nézd meg a képkockákat az Iránytű mód-ban. Ehhez
jobb-kattints a Képkocka 1 gombra a bal alsó panelben, és
válaszd az Iránytű mód pontot a menüből. |
|
|
 |
A bal alsó panelben egy kör jelenik meg, jelezve, hogy most a különböző irányok fejlesztésével
foglalkozunk.
Forgó animációt fogunk generálni.
Jobb-kattints a körre, és válaszd a menüből a Rendezés,
aztán a Generálás... pontot. |
|
|
 |
Határozd meg az alak forgatását. Mi a Szög: mezőben 360 fokra állítottuk, azaz teljes fordulatra.
A teljes fordulatot 12 képkockán át fogja elvégezni, ezt a
Száma:
mezőbe írd be. Ez azt jelenti, hogy a LogoMotion készíteni
fog 12 képkockát, amely mindegyikén elforgatja a hangyát 30 fokkal,
hogy végül egy teljes kört írjon le.
Az OK gombbal véglegesítsd ezt a lépést. |
|
|
 |
Most mind a 12, forduló képkockát láthatod, ha rákattintasz a körön
belül a megfelelő szög szeletére:
Az Animáció-t is elindíthatod minden szeletre, hogy ellenőrizd, minden irányban sétáló hangyának látszik-e.
Ne felejtsd el a munkádat elmenteni hangya2_forgo.lgf
néven. |
|
|
 |
Most már készen vagy az animációhoz szükséges formákkal.
Rakosgasd össze az elemeket. Már tudod, hogyan hozz létre új teknőcöket, hogyan helyezd
őket el különböző helyekre a lapon, hogyan változtasd meg az
alakjukat hangya2_forgo.lgf-re, és hogyan állítsd be az irányukat különböző
szögekre.
Csak arra figyelj, hogy legyen egy kitüntetett teknőc (ahol a
kurzor is mutatja, t1), amelynek különleges szerepe
lesz. Az
iránya 0 legyen. A legtöbb verssorban ugyanis ő lesz
a főszereplő, és csak ő lesz látható. |
|
|
 |
Azt is tudod, hogyan hozz létre szövegdobozokat, és hogyan írd
bele a vers versszakait külön-külön. |
|
|
 |
Készíts gombokat a már ismert módon, amelyek felirata => és haLenyom eseménye: mondd szöveg1
Tüntesd el az összes teknőcöt, kivéve a t1-et,
akinek majd szintén mozgásokat kell végrehajtania:
aktív mindenteknőc elrejtteknőc
eltünteti az összes teknőcöt;
aktív "t1 mutatteknőc
megmondja a t1 teknőcnek, hogy mutassa meg magát;
ismétlés 100 [előre 10 várj 20]
az a mozgás, amit a t1-nek kell végrehajtania, azaz 10 egységet
menjen előre, aztán várjon 20 tizedmásodpercet, és ezt ismételje meg
100-szor. |
|
|
 |
Most használj különböző mozgásokat minden versszak bemutatásához.
Például a g2 gombnak az utolsó része más legyen (a haLenyom
esemény első két része ugyanaz marad, míg a harmadik rész különbözik):
ismétlés 5 [ismétlés 5 [előre 10 várj 20] ismétlés 5 [hátra 10 várj 20]]
És a g3 gomb harmadik része:
ismétlés 72 [jobbra 10 várj 20]
A g4 gomb harmadik része pedig üres.
Végül a g5 gomb megmutatja az összes teknőcöt, és egyformán
mozgatja őket, mégis összevissza mennek, mert mindegyiknek más
az iránya:
mondd szöveg5 aktív mindenteknőc mutatteknőc ismétlés 108 [előre 10 jobbra
10 várj 20] |
|
|
 |
A legutolsó esetben a mozgásokat 108-szor ismételtettük, hogy a
teknőcök három kör megtétele után ugyanabba a helyzetbe érkezzenek,
amelyikből elindultak (360*3=1080 és 1080/10= 108). Láthatod, hogy az összes teknőc csak akkor látszik, amikor az
utolsó versszakot adják elő, azaz a g5 gomb megnyomásakor.
Minden
más esetben rejtőzködnek (tehát még léteznek, csak nem látszanak.)
Jó szórakozást! Ne felejtsd el a projektedet elmenteni!
|
|
|
|