Utasítások lépésről lépésre

Terv | 1. lépés | 2. lépés3. lépés | 4. lépés 5. lépés | 6.lépés | 7. lépés | 8. lépés

TervElőször mindig jól gondold át a lépéseidet!

A program elindításakor az Imagine kezdőablakát láthatod ugyanúgy, mint az itt betöltött példa esetében. Ez program további segítséget is ad a kezdetekhez, ha rákattintasz a rajzmező bal felső sarkában lévő ? gombra.

Kezdjük el a gyakorlatot!

 

Vissza a lap tetejére

 

1. lépés  Parancsok használata

Első lépésként próbáld ki a Logo utasításokat.

Kattints bele a parancssorba és írd be:

előre 20

Figyelem: Minden parancsot az ENTER billentyű lenyomásával kell befejezni!

Most azt látod, hogy a teknőc egy kicsit elmozdult felfelé:
 
Írd be a következőt:

jobbra 90

Ne felejtsd el lenyomni utána az ENTER billentyűt!

 
Láthatod, hogy a teknőc 90 fokkal jobbra fordult:
 

Vissza a lap tetejére

2. lépés  Paraméterablak használata

Néha segítségre lehet szükséged a megfelelő paraméter kiválasztáshoz.

Most írd be:

előre

 
Mivel nem adtál meg paramétert az utasításnak, ezért megjelenik a segédeszköz, a paraméterablak. Ebben kiválaszthatod a kívánt paramétert. Az előre utasításnál vonalzóként jelenik meg, a kurzor pedig átalakul keresztté, és kiválaszthatod vele a lépéshosszt. Vidd a keresztet a 60-hoz és kattints a bal egérgombbal:
 

A teknőc 60 lépést ment előre.

Most írd be:

jobbra

 
Mivel most sem adtál meg paramétert az utasításnak, ezért ismét megjelenik a paraméterablak, és kiválaszthatod a kívánt paramétert. A jobbra utasítás esetén egy szögmérőt kapsz, amelyen a szöget a piros vonal vonszolásával állíthatod be.
A végrehajtáshoz kattints a Csináld! gombra:
 

Vissza a lap tetejére

3. lépés  Parancsok visszanyerése

Az utasításokat többször is megismételheted, ehhez is kapsz segítséget.

Van egy billentyű, melynek segítségével a korábban megadott parancsok visszanyerhetők. Ez a felfele mutató nyíl. Nyomd meg! Ismételt lenyomásával mindig az előző parancssort írja be az aktuális parancssorba.
 
A megfelelőt az ENTER billentyűvel választhatod ki:
Az utasításokat kedved szerint  megismételheted:

Vissza a lap tetejére

4. lépés  Hibajavítás

Előfordul, hogy elgépelünk egy-egy utasítást. Ilyenkor szeretnénk minél egyszerűbben kijavítani hibát.

Írd be:

eőre 60

és nyomd meg az ENTER billentyűt!

 

 
 
Ekkor ezt az üzenetet olvashatod:

Ez azt jelenti, hogy az Imagine hibát talált a parancsban, nem ismeri a jelentését. Javításnál is használhatod a felfelé mutató nyilat:

 
A jobbra és a balra mutató nyíllal, a BACKSPACE gombbal és újragépeléssel lehet javítani az elírásokat:
Az ENTER gombbal érvényesítheted a parancsot.
 

Vissza a lap tetejére

5. lépés  Parancslista használata

Ha a Logo felfedezésének legelején jársz, és még nem ismered az összes parancsot, akkor használd a parancslistát.

Nyomd meg az F9 funkciógombot, de előtte győződj meg arról, hogy a kurzor a parancssorban van:
 
Megjelenik a parancslista ablaka, amelyből kiválaszthatod az új utasítást:

Próbáld ki.

 
A parancs kiválasztásához kattints a Bemenetek gombra:
 
Megjelenik a tollszínhez tartozó paraméterablak. Válassz ki egy színt és kattints rá:
 
Majd kattints a Csináld! gombra is:
 
Az utasítások megismétlésével (már tudod, hogy ezt a felfele mutató nyíllal lehet kérni) folytathatod a rajzolást:

Figyeld meg, hogy az újonnan rajzolt vonal színe a kiválasztott barna!

 

Vissza a lap tetejére

6. lépés  Segítségablak használata

Ha azt szeretnéd, hogy a teknőc más színnel rajzolja meg a bejárt utat, válassz más tollszínt:

Az előző lépésből ismered a toll színét megváltoztató parancsot. Használd más paraméterekkel:

tollszín! "ezüst

Azonban úgy tűnik, hogy az ezüst színnév ismeretlen.

 
Nyomd meg az F8 gombot.

De előtte győződj meg arról, hogy a kurzor valóban a parancssorban áll.

Ha elkezded begépelni az utasítást, megjelenik a hozzá tartozó segítségablak. Ebben megtalálod az utasításhoz tartozó leírást:

Láthatod, hogy ezüst nem szerepel a megadható színnevek között, viszont pl. vörös igen.

 

Ugyanígy kiderítheted, hogy a  tollvastagság! utasítás hogyan használható!

 

És kedved szerint befejezheted az elkezdett rajzodat az utasítások ismétlésével:

 

Vissza a lap tetejére

7. lépés  Rajz törlése és újrakezdése

Mindig eljön az a pillanat, amikor újra szeretnénk kezdeni a rajzolást, és ehhez le kell törölnünk a hátteret!

A törlésnek csupán az lehet az akadálya, hogy még nem tudod, milyen utasítással érheted el.

Kérdezd meg a Súgótól.  Kattints a Súgó menüpontra:

 
Válaszd a Témakörök-et:
 

Kezd begépelni a Tárgymutató-ban keresendő szóként: töröl

 

Láthatod a listából, hogy létezik egy parancs melynek neve: törölháttérkép.  Gépeld be a parancssorba, és nézd meg hatását:

A Súgó egészen pontosan leírja az összes utasítás használatát és működését.

 
Ugyanígy megnézheted, milyen paranccsal lehet a teknőcöt haza küldeni:
 

Vissza a lap tetejére

8. lépés  Ellenőrzés

Szokj hozzá, hogy munkádat mindig ellenőrzéssel fejezed be:
Valóban azt érted el, amit elterveztél?


– Ha igen, akkor örülhetsz és továbbléphetsz;
– Ha azonban nem, akkor mindenképpen nézd meg, hol hibáztál vagy tértél el az eredeti tervtől, és az ahhoz vezető lépésektől.

Az alkalmazott program INNEN tölthető le.  

 

Vissza a lap tetejére