Matematikai gondolkodás fejlesztése az
origamin
keresztül
Ez az alfejezet olyan origami tevékenységekre ad
javaslatot, amelyek serkentik a matematikai gondolkodást.
Az origamizás bizonyos tulajdonságai és kultúrája
potenciális lehetőség a matematika gyakorlására:
- Egy origami modell megalkotása algoritmus követését
igényli.
- Az algoritmus a papír térbeli manipulációját
eredményezi.
- Egyes modellek igen közel állnak egymáshoz, ezért össze
lehet hasonlítani őket mint általános eljárások modifikációit.
- Egy-egy modell megtanítása valamilyen kommunikációval (akár
szóbeli, akár szöveges vagy képes
instrukciókkal) vagy akár számítógépes hipermédiával történik.
- Az origamival való foglalatosság, természeténél fogva
és hagyományaiból kifolyólag, kooperatív, alkalmazott, és
tanulócentrikus.
A matematikatanítással kapcsolatos készségek
fejlesztése során a következő szempontokat lehet megvalósítani:
- a nyitott problémák felvetésének gondolata;
- a matematika alkalmazása aktuális problémákra;
- matematikai vita előidézése;
- annak a szokásnak és képességnek fejlesztése a
tanulókban, hogy a világot matematikai szemszögből is megfigyeljék;
- a figyelem felkeltése a geometriai és térbeli kapcsolatokra;
- olyan oktatási témakör kialakítása, amelybe a tanulók
szívesen elmerülnek mélyebben is, egymást tanítják közben, együttműködő
munkafolyamatok alakulhatnak ki, és különböző diszciplinákat lehet érinteni.
A modellek fejlesztése során alkalmazható stratégiák:
- A legelterjedtebb módszer az origamizás esetében, amikor az
egyik tanuló egy másiknak mutatja a modellek kialakítását. Ehhez fel lehet
osztani az osztályt csoportokra, amelyek egy-egy variáció kialakítása közben
egymással „szakzsargont” használva vitatják meg a lépéseket
gesztikulációval is.
- Érdemes origamival foglalkozó könyvekből és weboldalakról újabb
modellekkel megismerkedni. Ezt a tanulók maguktól is szívesen csinálják.
- A tanulókat érdemes ösztönözni arra, hogy modelljeik
magyarázatait a már ismert jelölésekkel örökítsék meg mások számára is. Ehhez
számítógépes eszközöket használjanak, munkáikat így könnyen javítani
és csiszolni tudják.
Origami szimbólumok:
http://members.tripod.com/~PeterBudai/Origami/Symbols_en.htm
Akár hipermédiás prezentációt is készíthetnek egy-egy
modell ismertetésére.
- Az egyes hajtások előtt kérdezzük meg a tanulókat,
vajon mi lesz az eredménye a műveletnek. Ösztönözzük őket arra, hogy gondolatban
végezzék el a hajtogatást. Próbáljanak általánosításokat
adni az egyes hajtogatási fajták eredményeire.
- Ösztönözzük a tanulókat, hogy hasonlítsák össze a
modelleket és a hajtogatási fajtákat. Bizonyos modelleket alapmodelleknek
hívnak. Hasonló hajtogatásokat alkalmazhatunk különböző modelleknél, amelyek a
műveletek és transzformációk különböző matematikai analógiáinak felelnek meg.
- Hívjuk fel a tanulók figyelmét arra, hogy jegyezzék meg, és
írják le a szimmetriák fajtáit, amelyekkel találkoznak.
- Ösztönözzük a tanulókat arra, hogy megfigyeljék, miért
lehetséges egyfajta modellt vagy mozgást kialakítani valamilyen alakú elemből,
és miért nem lehet másikból.
- Kérjük meg a tanulókat, hogy arányokat kalkuláljanak ki
a kiinduló papír és az eredményül kapott modell méretére. A második
dimenzióból a harmadikba áttérve kérdezzük meg a tanulókat, a kiinduló
papírlap mely területeiből
lesznek a kiemelkedő részei a végső modellnek, hol alakul át a hajtogatási
folyamatban a modell igazán térbelivé.
- Törekedjünk a pontosságra, amely más tudományos
területeken is fontos szempont.
Az origami műveléséhez nem kell semmilyen felszerelés, így
bátran lehet áramszünet, helyettesítés, szabadtéri program közben vagy között
akár levezetésképpen is űzni.
Forrás:
http://csis.pace.edu/~meyer/origami/orihome.htm
Irodalom:
További érdekel oldalak szimmetria és csempézés területén:
http://ccins.camosun.bc.ca/~jbritton/jbsymteslk.htm
Hogyan osszuk több részre az oldalakat hajtogatással
http://www.origami.gr.jp/People/CAGE_/divide/index-e.html
Bő irodalomjegyzék az origami és a matematika kapcsolatáról:
http://www.math.uri.edu/~hull/oribib.html