A verseny tárgya, követelményei:

A Kovács Mihály Országos Programozási Verseny a korábbi Logo Országos Grafikus Programozási Verseny utódja. A 2024-25-ös tanévtől a verseny megújul a korábbi három forduló helyett, csak kétfordulós lesz és nem különálló feladatokat, hanem összetett projektfeladatokat kell a versenyzőknek megoldaniuk. Az általános iskolai korcsoportok feladataiban egyszerű animációkészítés, eseményvezérlés is előfordulhat, de a hangsúly továbbra is a teknőcgrafikán az eljárások készítésén és az algoritmikus gondolkodáson lesz.

  • informatikai és programozási alapismeretek, felhasználói és kezeloi felületek kialakítása,
  • a Logo programozási nyelv alapveto elemei,
  • egyszerű animációk készítése (I-III. korcsoport),
  • rendszerszemléletu feladatmegoldás, algoritmusok kidolgozása, megvalósítása számítógépen.

A verseny kétfordulós. Az iskolákban tartandó, 2 órás első fordulóban egy egyszerűbb projektfeladatot kell elkészíteniük a versenyzőknek, amely teknőcgrafikai és az I-III. korcsportok számára animációkészítési feladatokat is tartalmaz.

A második döntő fordulóban a rendelkezésre álló megoldási idő 3 óra. Itt összetettebb projektfeladat megoldását kell tervezniük a versenyzőknek majd megvalósítaniuk a megfelelő programot számítógépen.

A beadott programokat futási eredményük alapján értékeljük.

A szükséges ismeretek:

Érdemes részletesebben megismerni azokat a témaköröket, amelyek ismeretét feltételezik a versenyfeladatok (a római számok a legkisebb korcsoport sorszámát jelölik, ahol ezt az ismeretet feltételezzük):

  • A Logo nyelv grafikai utasításainak ismerete (I.)
  • A Logo-szerű gondolkodásmód, Logo-szerű algoritmusok megértési és végrehajtási képessége (I.)
  • Elemi és összetett alakzatok megrajzolása, eljárások használata, eljárások paraméterezése (I.)
  • Ábrák eltolása, nagyítása, elforgatása (I.)
  • Sokszögek, csillagok, körök, körívek rajzolása (I.)
  • Sorminták, területminták (mozaikok) rajzolása (I.)
  • Rekurzív ábrák (fák, indák,spirálok, fraktálok) rajzolása (II.)
  • Zárt területek befestése (I.)
  • Érzékelős teknőc alkalmazása (III.)
  • Több teknőc elhelyezése. (I-III.)
  • Teknőc kinézetének megváltoztatása (I-III.)
  • Háttérkép betöltése (I-III.)
  • Váltás a teknőc különböző kinézetei között (I-III.)
  • Eseményvezérlés, pl. teknőcre kattintás hatására eljárás elindítása (I-III.)
  • Saját változók készítése (III.)
  • A Logo nyelv szövegkezelő függvényei, alkalmazásuk szöveg-feldolgozási feladatokban (IV.)
  • A Logo nyelv rajzolási és szövegkezelési lehetőségeinek összekötése: szöveges paraméterrel vezérelt rajzolás (IV.)

Az első korcsoportban törekszünk arra, hogy az eljárásokban minél kevesebb paramétert kelljen használni. Ha az első korcsoportos tanuló nem tud eljárást írni, akkor a feladat megoldását követően (esetlegesen tanári segítséggel) a munkalapot és a rajzlapot kell elmenteni.

Az egyes feladatok megoldásában nem kötelező az állapotátlátszóság elvét betartani. Egyes feladatokat természetesen könnyebb úgy megoldani, ha ezt az elvet betartják, más feladatoknál pedig éppen ellenkezőleg. A versenyzőknek maguktól kell kitalálniuk, hogy melyik feladatban célszerű és melyikben nem célszerű alkalmazni ezt az elvet.

ugrás a lap tetejére

A versenyt négy korcsoportban hirdetjük meg:

  • I. korcsoport: 3-4. osztályosok
  • II. korcsoport: 5-6. osztályosok
  • III. korcsoport: 7-8. osztályosok
  • IV. korcsoport: 9-12. osztályosok

A verseny minden korcsoportban egyéni.

ugrás a lap tetejére

A verseny két fordulóból áll:

  • A verseny iskolai fordulóját minden jelentkező iskola saját tantermében rendezi meg, de több iskola közösen is megrendezheti.
  • Az országos fordulót Budapesten rendezzük meg.

ugrás a lap tetejére

Használható szoftvereszközök

  • I-III. korcsoport (Imagine Logo, Scratch)
  • IV. korcsoport (Imagine Logo, Python)

ugrás a lap tetejére

Ajánlott irodalom

A felkészülés megkönnyítésére a versenybizottság a következő könyveket ajánlja a versenyzők figyelmébe:

Nyelvek:

  • Mészáros Tamásné: Logo világ, Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
  • Turcsányiné Szabó Márta, Zsakó László: Comenius Logo gyakorlatok, Kossuth Kiadó, Budapest, 1997
  • Szentpéteriné Király Tünde: Comenius Logo - Teknőcgrafika, Kossuth Kiadó, Budapest, 1999
  • Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - teknőcgrafika, multimédia és játékok, ABAX Kiadó, 2007
  • Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - algoritmusok, játékok, ABAX Kiadó, 2008

Példatárak:

  • Programozási versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, 1995
  • Logo versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, 2003

ugrás a lap tetejére

Versenybizottságok

A Regionális Versenybizottságok:

Minden megyében -Budapestet is beleértve- több Regionális Versenybizottság (RVB) is lehet, de ezek egymással mindenben egyeztetnek, s a második forduló után közös regionális eredményt hirdetnek. Egy helységen belül -Budapestet kivéve- kijelöltünk egy elsődleges résztvevőt, akinek az OVB a leveleket küldi, s ő adja tovább azokat a város többi RVB-tagjának. Ha egy településen két vagy több iskola is fogad versenyzőket a regionális fordulóban, megoszthatják egymás között a versenyzőket (a) terület, (b) korcsoport szerint.

A regionális bizottságok és elérhetőségeik

Országos Versenybizottság tagjai:

  • Agócs Noémi Bernadett
  • Dr. Bernát Péter
  • Dr. Erdősné Németh Ágnes
  • Dr. Horváth Győző
  • Keszei Miklós
  • Kurucz Kristóf
  • Mahler-Lakó Viktória
  • Makrai-Kis Balázs
  • Siegler Gábor

Elérhetősége:

graf_prog@inf.elte.hu

ugrás a lap tetejére

Nevezés

Mindig az aktuális versenyfelhívás szerint.

ugrás a lap tetejére

Versenyfeladatok tára

Példatár 1998-2012 példatar0307
Logo versenyfeladatok tára
Logo OSZTV 1998-2002.
Logo versenyfeladatok tára
Logo OSZTV 2003-2007.
Példatár 2013-2017 példatar0307
Logo versenyfeladatok tára
Logo OSZTV 2008-2012.
Logo versenyfeladatok tára
Logo OSZTV 2013-2017.

ugrás a lap tetejére

Segédanyagok tanároknak

ugrás a lap tetejére