Tátrai villamosvasút [bevezető szerkesztése]
A Tátrai Villamosvasút (Tatranská elektrická železnica – TEŽ) a Magas-Tátra településeit összekötő keskenynyomközű (1000 mm) elektromos vasút, amely a Szlovák Államvasutak tulajdonában van.
Tartalomjegyzék
[elrejtés]Történet[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
A tátrai villamosvasút vonala még a Monarchia idején épült. Az 1897-ben megnyitott Csorbatói Fogaskerekű Vasút után 1908-ban elkezdődött egy Popráddal való közvetlen összeköttetés kiépítése is. A vonal 1912-ben készült el. Első pillanattól fogva villamos motorvonatok közlekedtek rajta.
A vonalat 1965–1969 között felújították, mivel 1970-ben Csorbatón tartották a Sí-világbajnokságot. Ekkor kerültek a vonalra a prágai ČKD által gyártott „Tatra”-villamosok. A 80-as években a poprádi végállomást átépítették, azóta a szerelvények a Zsolna-Kassa fővonal fölötti peronról indulnak. 2000-től kezdve álltak üzembe a Stadler-ZOS Vrútky által gyártott új motorvonatok, ezzel egyidőben a régi Tatra típusú villamosokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
A 2004. november 19-én pusztító hatalmas orkán a villamosvonalra is súlyos károkat mért. A sínekre eső fák több szakaszon megsemmisítették a felsővezetéket és a tartóoszlopokat. Fél éven keresztül pótlóbuszok közlekedtek Ótátrafüred és Csorbató között. A helyreállítási munkálatok során 300 oszlopot kellett újra felállítani.
Az egyik villamos vonat Józef Tischner (1931-2000) lengyel teológus és filozófus után kapta a nevét, aki a guráli kultúra kutatója is volt.
Vonalak[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
Poprád-Felka – Ótátrafüred – Csorbató[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
- Poprád-Felka – Poprad-Tatry
- Nagyszalók – Veľký Slavkov
- Alsóerdőfalva mh. – zast. Nová Lesná (760m)
- Erdőalja – Pod Lesom (835m)
- Alsótátrafüred mh. – zast.Dolný Smokovec (890m)
- Ótátrafüred – Starý Smokovec (990m)
- Újtátrafüred mh. – zast. Nový Smokovec (995m)
- Szikraház mh. - Sibír (1000m)
- Tátraotthon mh. – zast. Tatranské Zruby (1000m)
- Tátraszéplak – Tatranská Polianka (985m)
- Dániel-ház mh. – Danielov dom (995m)
- Újszéplak mh. – zast. Nová Polianka (1040m)
- Felsőhági – Vyšné Hágy (1100m)
- Poprádi-tó mh. – zast. Popradské pleso (1250m)
- Csorbató – Štrbské Pleso (1320m)
A vonal hossza: 29 km.
Ótátrafüred – Tátralomnic[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
- Ótátrafüred – Starý Smokovec (990m)
- Szépkilátás mh. – Pekná Vyhliadka (970m)
- Felsőtátrafüred mh. – zast. Horný Smokovec (955m)
- Tátraerdőfalva mh. – zast. Tatranská Lesná (915m)
- Felsőerdőfalva mh. – zast. Stará Lesná (870m)
- Tátralomnic – Tatranská Lomnica (850m)
A vonal hossza: 6 km.
Forgalom[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
A villamos mindkét vonalán hajnaltól késő estig minden nap óránként közlekedik. A szerelvények minden állomáson megállnak, kivéve Dániel-ház megállóhelyet, ahol csak egyes vonatok állnak meg. A menetrendet évek óta úgy állítják össze, hogy Ótátrafüreden a Tarajkára vezető vonalra is közvetlen csatlakozás legyen. A szerelvények még nagyobb hó esetén is elég pontosan közlekednek.
A villamosra csak előreváltott menetjeggyel szabad felszállni, amelyek az állomásokon kívül is sok helyen kaphatók. A vonalak zónákra vannak felosztva, a vonatra felszállva az átlépett zónáknak megfelelő számú jegyet kell érvényesíteni. Kapható többzónás jegy is, ezen a zónáknak megfelelő számú ablakot kell érvényesíteni. Annak ellenére, hogy rengeteg a magyar utas, csak elvétve találni magyar információs táblákat.