Tátrai villamosvasút [bevezető szerkesztése]

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából
A tátrai villamos Ótátrafüreden

A Tátrai Villamosvasút (Tatranská elektrická železnica – TEŽ) a Magas-Tátra településeit összekötő keskenynyomközű (1000 mm) elektromos vasút, amely a Szlovák Államvasutak tulajdonában van.

Történet[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Kép a 90-es évekből

A tátrai villamosvasút vonala még a Monarchia idején épült. Az 1897-ben megnyitott Csorbatói Fogaskerekű Vasút után 1908-ban elkezdődött egy Popráddal való közvetlen összeköttetés kiépítése is. A vonal 1912-ben készült el. Első pillanattól fogva villamos motorvonatok közlekedtek rajta.

A vonalat 19651969 között felújították, mivel 1970-ben Csorbatón tartották a Sí-világbajnokságot. Ekkor kerültek a vonalra a prágai ČKD által gyártott „Tatra”-villamosok. A 80-as években a poprádi végállomást átépítették, azóta a szerelvények a Zsolna-Kassa fővonal fölötti peronról indulnak. 2000-től kezdve álltak üzembe a Stadler-ZOS Vrútky által gyártott új motorvonatok, ezzel egyidőben a régi Tatra típusú villamosokat fokozatosan kivonták a forgalomból.

A 2004. november 19-én pusztító hatalmas orkán a villamosvonalra is súlyos károkat mért. A sínekre eső fák több szakaszon megsemmisítették a felsővezetéket és a tartóoszlopokat. Fél éven keresztül pótlóbuszok közlekedtek Ótátrafüred és Csorbató között. A helyreállítási munkálatok során 300 oszlopot kellett újra felállítani.

Az egyik villamos vonat Józef Tischner (1931-2000) lengyel teológus és filozófus után kapta a nevét, aki a guráli kultúra kutatója is volt.

Vonalak[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A "Tátravillamos" vonaltérképe
Az ótátrafüredi állomáson
Tél a csorbatói végállomáson

Poprád-Felka – Ótátrafüred – Csorbató[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A vonal hossza: 29 km.

Ótátrafüred – Tátralomnic[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A vonal hossza: 6 km.

Forgalom[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

A villamos mindkét vonalán hajnaltól késő estig minden nap óránként közlekedik. A szerelvények minden állomáson megállnak, kivéve Dániel-ház megállóhelyet, ahol csak egyes vonatok állnak meg. A menetrendet évek óta úgy állítják össze, hogy Ótátrafüreden a Tarajkára vezető vonalra is közvetlen csatlakozás legyen. A szerelvények még nagyobb hó esetén is elég pontosan közlekednek.

A villamosra csak előreváltott menetjeggyel szabad felszállni, amelyek az állomásokon kívül is sok helyen kaphatók. A vonalak zónákra vannak felosztva, a vonatra felszállva az átlépett zónáknak megfelelő számú jegyet kell érvényesíteni. Kapható többzónás jegy is, ezen a zónáknak megfelelő számú ablakot kell érvényesíteni. Annak ellenére, hogy rengeteg a magyar utas, csak elvétve találni magyar információs táblákat.

Külső hivatkozások[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]

Commons
A Wikimédia Commons tartalmaz Tátrai villamosvasút témájú médiaállományokat.