Teleház projekt |
A teleházakkal való együttműködésünk során kétfordulós kísérleti projektet vezettünk be, amelyben különböző teleházak tanuló közösségeinek gyermekei, és az ELTE informatika szakos hallgató mentorai vettek részt, akik a TeaM labor által kifejlesztett két távoktatási tananyagot használták. Mindkét tananyag konstruktivista felfogást sugall, és különböző tanulási formák jelennek meg: a HÁLogo tananyag felfedező tanulást nyújt önálló ütemezéssel és mentorálással, míg a KreaKom tananyag projekt alapú kollaboratív tanulási módot feltételez csoportos mentorálás segítségével. A projekt az akció-kutatás módszerét alkalmazva kialakított egy modellt, amely kiterjeszthető a teleházak teljes hálózatára és hozzájárulhat a képességfejlesztéshez, illetve a távtanulás bevezetéséhez.
A projektek a DemNet (Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány) szervezésével, az USAID (Az Amerikai Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Hivatala) és az IKB (Informatikai Kormánybiztosság) szponzorálásával valósult meg, kapcsolatot létesítetve a teleház mozgalom és a TeaM labor között, egy távolból mentorált (telementorált) tanulási környezet létrehozásával. Két tanulási ciklus valósult meg: az első (2001 január - 2001 június) 5 teleház (kb. 70 gyerek), a második (2001 szeptember - 2001 december) 11 teleház (kb. 150 gyerek) bevonásával. Az első ciklusban a legelmaradottabb kelet-magyarországi térség teleházai pályázhattak a részvételre (azt vizsgálva, hogy a legrosszabb körülmények között is életképes-e a projekt), amelyben Jászkisér, Körösnagyharsány, Kötegyán, Máriapócs, és Szentpéterszeg nyert részvételt. A második ciklusban az egész országból pályázhattak (a projekt elterjeszthetőségét vizsgálva) a már az előző fordulóban résztvevő teleházak is (a projekt folytathatóságát vizsgálva), amelyben Alsómocsolád, Dunaszekcső, Gelse, Kelebia, Körösnagyharsány, Kötegyán, Máriapócs, Mártély, Letenye, Petri, és Szentpéterszeg nyert részvételt.
Összefoglaló:
A
projekt lényegi elemeit bemutató prezentáció
A
projekt első feléről készült egy összefoglaló.
A projekt második fele után készült egy elemzés, amely hamarosan az Új pedagógia
Szemlében jelenik meg.
További publikációk készülőben vannak.
Galéria:
A gyerekek által készített és beküldött munkákból válogatva elkészítettünk egy galériát.
Megjelent cikkek a projektről:
Abonyi-Toth, A.,Turcsanyi-Szabo, M, (2001)Developing multidisciplinary skills through a Web Based Learning environment implemented for tele-houses, Proceedings of the ICL 2001 Conference, Villach, Austria.
Kniezinger, A., Turcsanyi-Szabo, M. (2002) “Internet, Education and Culture: Should we care?”, ed. D. Watson, J. Andersen, Networking the learner, Computers in Education, Kluwer Academic Publishers.
Turcsanyi-Szabo, M. (2001) “Learning in tele-houses – a perspective for development in underdeveloped regions within Hungary”, Infovek conference, Stara Tura. http://www.infovek.sk/konferencia/2001/zbornik/turcsanyi.html
Turcsanyi-Szabo, M. (2002) “Capacity building in tele-houses – a model for tele-mentoring”, Proceedings of IFIP WG 3.5 Working Conference: Learning with Technologies in School, Home and Community, Manchester.
Turcsanyi-Szabo, M. (2003) „Capacity building in tele-houses: A model for tele-mentoring”, ed. Marshall G., Katz, Y. Learning in School, Home and Community, pp 101-111, Klewer Academic Publishers.
Turcsanyi-Szabo, M. (2003) Practical Teacher Training Through Implementation of Capacity Building Internet Projects, SITE 2003. http://dl.aace.org/12001
Turcsányiné Szabó Márta (2003) „Képességfejlesztés teleházakban – a mentorálás egy működő modellje”, megjelent: Iskola – Informatika – Innováció, szerk. Kőrösné Mikis Márta, OKI http://www.oki.hu/cikk.php?kod=iii-Turcsanyine.html
Turcsanyi-Szabo, M. (2004) „Informatics teacher training in Hungary: building community and capacity with tele-houses”, ed. A., Brown & N., Davis, World Yearbook of Education 2004: Digital Technology, Communities & Education, RoutledgeFalmer