A Magyar fél háttere

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem a legöregebb egyetem és mivel több mint 16,000 nappali hallgató tanulását teszi lehetõvé, egyben Magyarország legnagyobb egyeteme is. Oktatásának széles spektruma és minõsége kutatási kapacitása és intellektuális forrása a vezetõ tudományos intézmények sorába helyezik az országban. A három és fél száz éves egyetem gazdag tradíciókat épített ki és a kezdetek óta központi szerepet vállalt Magyarország intellektuális és tudományos élete területén.

A Természettudomány Kar 56 tanszékbõl áll, amely kilenc intézetre oszlanak. Ezek lefedik a biológia, kémia, földtudományok, informatika, matematika és fizika területeit. Körülbelül 4,000 elsô diplomás és kb 250 másoddiplomás hallgató valamint 500 tanár vesz részt a képzésben. A jól megalkotott képzés mellett egy intenzív kutatási munka is folyik a tanszékeken. Így a Kar egy meghatározó nemzeti kutatási forrást képvisel.

Az Informatika Szakmódszertani Csoport (amely az Informatikai Intézeten belül van) az informatika oktatási alkalmazásának tanításáért és kutatásáért; az informatikai alapok, programozási módszertan, algoritmusok és adatszerkezetek az oktatásban, oktatásban használható programozási nyelvek; és oktatási alkamazói rendszerek. A csoport felelõs az informatikai tanárképzés fõ módszertani kialakításáért. A csoportnak nagy befolyása van a tanárképzésre és a gyakorlati implementációra, mivel az informatika tanárok többségének volt valamilyen kapcsolata az alapozó vagy posztgraduális képzésünkkel nappali vagy levelezõ felállásban, vagy esetleg a konferenciákon (Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesülete kétszer egy évben is rendez konferenciát ahol mi aktívan részt veszünk) való szerepléseinken keresztül. Szintén jó kapcsolataink vannak az iskolák széles rétegével (mind általános, mind pedig középiskola szintjén), ahonnan visszacsatolást kapunk haladásukkal kapcsolatban.

"Teaching with Multimedia" (TeaM) labor ( http://caesar.elte.hu/~comlogo/team ) 1997-ben alakult az Informatika Szakmódszertani Csoporton belül. Célja az innovatív multimédia eszközök és módszerek alkalmazása, tanítása, kísérletezése, értékelése, kutatása és fejlesztése a hatékony tanulás és képességfejlesztés érdekében. A kutatás magában foglalja az oktató alkalmazás ergonómiai és tartalom fejlesztési elveit, a szerzõi rendszereket és telematikai környezeteket és azok hatásának vizsgálatát a tanulási folyamatra.

Tevékenységeink:

Turcsányiné dr. Szabó Márta, tanársegéd, a TeaM Labor vezetõje

Programozó matematika 1985, Ph.D. matematika (informatika), Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest 1999.

Kutatási profil: Alkalmazói rendszerek; kiadványszerkesztés; oktatóprogramok értékelése; alapoktatás és informatika; a Logo programozási nyelv és pedagógia; oktató mikrovilágok tervezése; multimédia oktatóanyagok tervezése; digitális pedagógia.

PhD dolgozatának címe: Integration of computers into the creative learning process - implications to teacher training, 1999.

Tudományos testületi tagságok: NJSZT (Neumann János Számítástudományi Társaság); ISZE (Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesülete); a EUROLOGO tudományos bizottság tagja és elnöke; IFIP (International Federation of Information Processing) WG 3.5 (általános iskolai oktatás) és 3.6 (távoktatás) munkabizottságok aktív tagja.

A témaval kapcsolatos friss publikáció

  1. Turcsányi-Szabó, M., Present role of informatics teachers in view of applications, in ed. D. Passey, B. Samways, Information Technology. Supporting change through teacher education, pp. 62-68. Chapman & Hall, IFIP, 1997.

  2. Turcsányi-Szabó, M., Abonyi-Tóth, A., Ambruszter, G., Pluhár, Zs., Firle, R., Productive ties via Comenius Logo, in Procedings of XV IFIP World Computer Congress, Teleteaching’98, Distance Learning, Training and Education., pp. 47-54., IFIP Publication, Vienna-Budapest, 1998.

  3. Turcsányi-Szabó, M., Designing LOGO based microworlds for effective learning - A road to improve teacher education, ed. Gail Marshall, Mikko Ruohonen, Capacity Building for IT in Education in Developing Countries, pp. 163-171., Chapman & Hall, IFIP, 1998.

  4. Turcsányi-Szabó, M., Logo connections - some cunning aspects, in Procedings of the Seventh European Logo Conference, pp. 80-91. Virtech Ltd. Sofia, 1999.

  5. Turcsányi-Szabó, M., Subject Oriented Microworld Extendible environment for learning and tailoring educational tools - a scope for teacher training, Educational Use of Information and Communication Technologies, World Computer Congress, Infromation processing: beyond Year 2000, Beijing, 2000.

Pluhár Zsuzsa az Eötvös Loránd Tudományegyetem PhD tanulója

1998-ban megszerezte az informatika tanári diplomát német szakvizsgával kiegészítve az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és jelenleg a PhD iskola matematika (informatika) programját végzi. Tudományos testületi tagság: NJSZT (Neumann János Számítástudományi Társaság); ISZE (Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesülete). A TeaM labor tagja és annak honlapját alakítja. Web-lapok tervezésével és Web alapú adatbázisok tervezésével foglalkozik, ugyanakkor C++-ban is fejleszt. Kutatási területe mesterséges intelligencia és robotika, multimédia anyagok tervezése, oktatási mikrovilágok tervezése, Web tervezés és implementáció. Részt vett a Eurologo’97 konferencia elõkészületeiben, amelyet a Team Labor szervezett és jelentõs munkát végzett a konferencia lebonyolításában.

A témaval kapcsolatos friss publikáció

  1. Turcsányi-Szabó, M., Abonyi-Tóth, A., Ambruszter, G., Pluhár, Zs., Firle, R., Productive ties via Comenius Logo, in Procedings of XV IFIP World Computer Congress, Teleteaching’98, Distance Learning, Training and Education., pp. 47-54., IFIP Publication, Vienna-Budapest, 1998.

Hollai Gábor az Eötvös Loránd Tudományegyetem tanulója

1998-ban elvégezte a Kalazantínum Hittudományi és Tanárképzõ Fõiskolát, 2000-be megszerezte a fizika tanári egyetemi diplomát az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, és jelenleg következõ szakdolgozatán dolgozik, hogy megszerezze informatika tanári diplomáját is jövõre. Mivel tanító szerzetes, a Piarista Rend tagja, egész életét a tanításra és nevelésre tette fel. Éveken keresztül fõszerkesztõje és tipográfusa volt a rend újságának, tanított kiadványszerkesztést és útmutatást adott más kiadványok létrehozásában. Részt vett a Eurologo’97 konferencia elõkészületeiben, amelyet a Team Labor szervezett és jelentõs munkát végzett a konferencia kiadványának munkálataiban. Õ hozta létre a Piarista Web oldalakat, amelynek rendszergazdája pillanatnyilag is (http://www.piar.hu/). Egyetemi évei során specializálta magát a számítógépes didaktikai eszközökre és a mostani disszertációja is az oktató jellegû Internet projektekkel kapcsolatos. Sok éve vezet és koordinál gyerekeknek nyári foglalkozásokat. Középfokú német nyelvvizsgával rendelkezik.