A TÁMOP4.2.1B SNI alprojekt: Virtuális Valóság
Projektvezető:
Turcsányi-Szabó Márta, egyetemi docens, T@T labor vezetője |
|||
ELTE
IK,
Média- és Oktatásinformatika
TSz 1117 Budapest Pázmány Péter Sétány 1C, www.twitter.com/MarTuSz |
|||
A projekt az Európai Unió támogatásával és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg, a támogatási szerződés száma TÁMOP 4.2.1./B-09/1/KMR-2010-0003 |
Témaleírás:
Virtuális és valós fizikai környezetek oktatási célú
integrálása. Megfelelő képalkotással lehetőség van fejlesztett virtuális
környezetek valós térben való életszerű megjelenítésére, illetve a valós tér
virtuális környezetben való modellezésére. A megfigyelés a valós fizikai térben
történő emberi tevékenységre, elsősorban viselkedéselemzésre irányul. A cél
olyan virtuális környezet létrehozása, ami a valós fizikai tér korlátainak
figyelembevételével megfelelő virtuális teret biztosít az akadálymentes
kommunikáción túl a kooperativitásra is. (IK-PPK közös kutatás
megfogalmazása)
Ez az al-téma magába foglalja a valós és virtuális világokat összekötő
interfészek feltérképezését és lehetséges alkalmazások kialakítását „kreatív
média” fedőnév alatt: a HCI (Human-Computer Interface) virtuális világokkal
kapcsolatos nem túl eszközigényes lehetőségeit, a AR (Augmented Reality)
lehetőségeit, és a különböző egyszerű eszközökkel összekapcsolható lokatív
tevékenységekre épülő MashUp-ok alkalmazását/fejlesztését, 3D-s Serious Games
fejlesztést, valamint az ezekhez szükséges 3D modellek megalkotását. (IK
specifikus rész)
Cél:
A "kreatív média", mint új oktatási témakör és kutatási terület kidolgozásával
növelni szándékozunk képzésünk vonzerejét.
Kutatási-fejlesztési feladatok: a témához tartozó új K+F kérdések
megfogalmazásától kezdve, két - a hallgatók életét megszínesítő és tanulásukat
segítő alkalmazás fejlesztése.
Oktatási feladatok: a témához tartozó órák megtervezése, kidolgozása,
oktatóanyag készítése, bevezetése, értékelése.
Kapcsolatbővítő feladatok: a témához tartozó hazai és nemzetközi
tudományos kapcsolatok kialakítása, valamint ipari kapcsolatok keresése későbbi
lehetséges projektpartnerek szerzése érdekében.
ELŐKÉSZÍTÉS:
Előterjesztés Kari Fórumon (2010 június 10)
(Kreatív média blokk felvetés az összkari
rendezvényen)
Constructionism 2010 -
összefoglaló
és videók
(2010 augusztus 16-20)
(Eddigi kutatások összefoglalása és az új eredmények
bemutatása - hálózatépítés)
Plenáris előadás prezi: Meseszerkesztők/oktatóprogramok fejlesztésének folyamata és eredményei - videó az előadásról, bemutatott videó
Az itt előadott projekteket referálta a következő UNESCO kiadvány:
IFIP WCC -
KCKS'2010 (szeptember 17-27)
(Eddigi nemzetközi kutatások összefoglalása -
hálózatépítés)
A témában releváns konferencia elnöklése és kapcsolatok kialakítása
ed. Reynolds, N., Turcsányi-Szabó, M., Key Competencies in the Knowledge Society, Proceedings of IFIP TC 3 International Conference, KCKS 2010, Held as Part of WCC 2010, Brisbane, Australia, September 20-23, 2010. Springer Series Advances in Information and Communication Technology Volume 324, 2010, DOI: 10.1007/978-3-642-15378-5 at http://www.springerlink.com/content/978-3-642-15377-8/
Vilniusi parlamentben tanárképzési konferencia (2010
október 2-3)
(TÁMOP-4.1.2-08/2/B/KMR-2009-0002 pályázattal
kapcsolódás)
Turcsányi-Szabó, M. (2010), Competencies, Innovation, Networking – Sustainability, Web 2.0 Conference proceedings, Institute of Mathematics & Informatics, pp. 18-22, ISBN 978-9986-680-49-9
Meghívott plenáris előadás az innovatív oktatási eszközökről a tanárképzésben
EREDMÉNYEK:
Speciál kollégiumként új kurzusok elindítása - BSCW szerveren munkaterület (2010 őszi félév)
IKP-9181 3D modellezés Maya-val
IKP-9185 Interaktív média alkalmazása
IKP-9186 Interaktív média programozása
INFPHD417-K-6 Interaktív média kutatási területei
IKP-9187 Virtuális fejlesztő keretrendszerek - Unity 3D (MOME-s hallgatók projektjavaslatával)
Múzeum a 21. században, kerekasztal beszélgetés a MOME-n a Kreatív Technológia labor szervezésében (2010 december 15) - meghívó
Kapcsolatépítés céljából két közösségi hálózat
létrehozása (2011 eleje)
(TÁMOP-4.1.2-08/2/B/KMR-2009-0002 pályázattal
kapcsolódás)
T@T háló Ning (magyar - az eredmények terjesztése a közoktatásban)
IFIP Educaton Ning (nemzetközi - kapcslatépítés)
BETT 2011 + múzeumi látogatások (2011 január 12-15)
III. Oktatás-Informatikai konferencia
(2011 január 14-15) cikkei:
(Belszámolók az új kutatási eredményekről)
Az előadásokról felvételek készültek, amelyeket USTREAM élesben közvetített: http://www.ustream.tv/user/oktinfkonf2011. A teljes kiadvány digitálisan ITT érhető el. Ezt írta róla a MeetOff és Ollé János ...
ELTE Innovációs nap (2011
február 23)
(Az eredmények bemutatása és népszerűsítése)
ELTE IK nyílt nap (2011 január 26)
(Népszerűsítő bemutatók az új kutatási eredményekről)
IK szakokat bemutató prospektus - Skrapics Borbála (MOME) szakdolgozata részeként
AR/QR trikó - videó
BIT-ben megjelent cikk (2011 február 23)
(Az eredmények hasznosítása a mindennapi életben)
Speciál kollégiumként új kurzusok elindítása - BSCW szerveren munkaterület (2011 tavaszi félév)
IKP-9181 3D modellezés Maya-val
IKP-9185 Interaktív média alkalmazása (MOME-s hallgatók együttműködésével)
IKP-9186 Interaktív média programozása
IKP-9187 Virtuális fejlesztő keretrendszerek - Unity 3D (MOME-s hallgatók részvételével)
EIT ICT labs masters program (2011 elejétől folyamatosan)
KIC Digital Media Technologies program tananyagtervének kidolgozása - folyamatban
Magyar Nemzeti Múzeum
21. század múzeuma kiállítás (2011 március 4)
(Az ott bemutatott interaktív oktatójáték a saját
műhelyünkben készült MOME-ELTE koprodukcióként)
Az interaktív játék programozása - az eseményről összefoglaló a TV1 Híradóban és az ATV-n riport
SZIKRÁK rendezvénysorozat (2011 tavasz)
(A kutatással kapcsolatos "szikrák" előidézését
reméli a hallgatókról és kapcsolatépítést ipari partnerekkel)
március 18 Visuland Workshop
"Hidden information - QR code" angol nyelvű
kurzus a MOME-n (2011 március 21-25)
(ELTE IK-s oktatók részvételével tartott kurzus a
MOME-n)
INFODIDACT 2011 konferencia -
Teaching
Mathematics & Computer Science szakmai folyóirathoz benyújtott cikkek
(2011 március 31 - április 1)
(Az eddigi kutatásokról benyújtott komolyabb angol
nyelvű cikkek)
Otília Pasaréti, Huba Hajdú, Tamás Matuszka, András Jámbori, István Molnár, Márta Turcsányi-Szabó, Augmented Reality in education - (átdolgozásra javasolt)
Turcsányi-Szabó Márta, Csízi Ladislav, Végh Ladislav, Virtual Worlds in Education - best practice, design and research considerations - (ELFOGADOTT)
INFO
Savaria 2011 konferencia (2011 március 31 - április 2)
(Az eddigi kutatásokról megtartott népszerűsítő előadások
Informatika tanárok számára)
Hajdú Huba: 3D-s modell szerkesztés és a kiterjesztett valóság az informatika órán
Matuszka Tamás, Cseh Péter: Kiterjesztett valóság és az AR portál az ELTE IK-n
Csízi László: Virtuális világok az oktatásban
Pluhár Zsuzsa: QR lehetőségek és megoldások az oktatás területén
Együttműködés a Science Circle nemzetközi szervezettel (2011 február elejétől folyamatos)
A TAMOP 4.2.1./B-09/1/KMR-2010-0003 kutatópályázat oldalán megjelenő interjú (2011 március 31)
100 éves házak esemény (2011 április 9-10):
(MOME-ELTE közösen kidolgozott QR játékkal
tarkított esemény)
Budapesti séták és Budapest 100 programok, valamint Facebook oldal és Facebook esemény
DidInfo 2011
(2011 április 7-8):
(Hallgatók cikke és előadása nemzetközi
konferencián)
Huba Hajdu, Otília Pasaréti , Augmented Reality Technology in Computer Science Education, In DidInfo 2011, 17. Rocnik Národnej Konferencie (Banská Bystrica), Katedra informatiky, FPV, Univerzita Mateja Bela, MPC, Regionále pracovisko v Banskej Bystrici, pp. 107-111, ISBN: 978-80-557-0142-4
MTA Pedagógia Bizottság Informatikai Albizottságának kihelyezett szakmai ülése (2011 április 15)
Ezt írta róla a MeetOff és Ollé János ..
Futuroscope (2011 április 16-19):
CNED szeminárium UNESCO szakértőként az IKT általános iskolai alkalmazásának jó gyakorlatairól szóló projekt kapcsán
IK Neumann Nap (2011 május 19):
Nemzetközi Törülközőnap avagy a kódok világa 1. Android MeetUp & MeefOff (2011 május 25)
Zentai Dániel: Hibajavítás QR kódokban - beharangozó
Matuszka Tamás: PazAR alkalmazások - beharangozó
A Jövő múzeuma konferencia a Bajor Gizi Színészmúzeumban (2011 május 31)
inSEA Congress
(2011 június 25-30)
(Az első közös MOME-ELTE nemzetközi publikáció)
Zsófia Ruttkay, Márta Turcsányi-Szabó, Musea in the Digital Age
Márta Turcsányi-Szabó, Otília Pasaréti, Augmented Expressions
Belső beszámoló a projektről a tudományos és adminisztrációs projektvezetőknek (2011 június 12)
Használhatósági világnapon
Polgár Péter Balázs prezentáció
MOMELTE projekt indítása
Kutatók Éjszakája ELTE IK (szeptember 23)
e-Twinning nemzetközi Workshop, Egerszalók (szeptember 29)
ICT tools for early ages (meghivott előadás)
MATURE Workshop, Barcelona (október 12-16)
MOMELTE project Step-wise immersion (meghívott előadás)
Aiming at sustainable innovation in teacher education (meghívott előadás)
ISMAR'12, Basel (október 25-30)
M. Turcsányi-Szabó, P. Simon, A. Abonyi-Tóth, N. Ekker, Zs. Ruttkay, Augmenting Experiences – a Bridge Between Two Universities, Proceedings of ISMAR 2011, 2011. (IEEE publication)
Digitális Menetrend konferencia, Miskolc MTA székház (november 2)
Museum Arena (meghívott előadás)
iED'12, Marid (november 28-29)
M., Turcsányi-Szabó, P. Simon, A. Abonyi-Tóth, N. Ekker, Step-wise immersion bridging two universities, ed. Jose Jesus García Rueda, María Blanca Ibáñez Espiga, Proceedings of iED Summit, pp. 141-150, ISBN: 978-84-89315-66-2
International Doctoral School Workshop, Druskininkai (november 30 - december 4)
T@T lab's Virtual Reality project aims (meghívott előadás)
Bajor Gizi Múzeum: Bors néni bemutató (január 19)
A T@T labor stand: az élmény alapú tanulás technológiai játékszereit
3D ELTE IK AR kocka (Turcsányi-Szabó Márta, Jámbori András, Matuszka Tamás, Pluhár Zsuzsa)
Rendeznek a robotok (Fazekas Tibor)
ELTE IK virtuális bejárás (Jámbori András, Kocsis Ádám, Bódi Máté, Simon Attila, Ekker Nikoletta)
AR Education poszter (Kutter Ádám,Turcsányi-Szabó Márta)
IV. Oktatás-Informatika Konferencia (február 3-4) videók és konferenciakötet
Turcsányi-Szabó Márta: MAR az ELTE-n is (meghívott előadás)
Abonyi-Tóth Andor, Ekker Nikoletta, Turcsányi-Szabó Márta: Qwaq Workshop (14 old.)
Ekker Nikoletta: Virtuális kiállítótermek és alkotások jelentősége (102-106 old.)
Kuttner Ádám, Romhányi Ágnes, Wilfred Etadaferua: Mobil AR Education - a kiterjesztett valóság lehetőségei az oktatásban (138-142 old.)
Matuszka Tamás, Jámbori András, Kocsis Ádám: Virtuális és kiterjesztett valóság az ELTE Informatikai Karán (152-156 old.)
Gortva Tibor, Szabó Dániel: Kinect vezérelt tanulás, avagy gesztusok az oktatásban (126-129old.)
Pasaréti Otília, Polgár Péter Balázs, Szabadszállási József: Táblagép a játékpolcon (182-186 old.)
Innovációs Nap (február 23)
Virtuális múzeum poszter (Ekker Nikoletta, Turcsányi-Szabó Márta)
ELTE híres hallgatói poszter (Turcsányi-Szabó Márta)
smARt navigation & edutainment poszter (Turcsányi-Szabó Márta)
ECDL Fórum meghívott előadás (március 27)
Turcsányi-Szabó Márta: Élmény is lehet az informatika (meghívott előadás)
Tudás Pressó (április 22)
Neumann-nai ünnepség: 40 éve indult a programozó matematikus képzés az ELTE-n (május 10)
Az Interaktív média óra egyéb kiemelt termékai
Multitouch puzzle
QRdiológia közös projekt a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Szívdobbanás kiállítása + videó
QR adatbázis az ELTE kőzettárban
TÁMOP záró konferencia (június 7-8)