TEAM Perspektíva

Az elmúlt évekhez hasonlóan, továbbra is folytonosan megújítottuk tanárképző programunkat, az újabb eszközök és módszerek befogadásával és azok értékelésével. Elsősorban meg kívántuk ismertetni az informatika tanárokat, hogyan lehet más tantárgyakban integráltan alkalmazni az informatika eszközeit. Igyekeztünk minél szélesebbre tárni ablakainkat, mivel úgy gondoljuk, hogy a képzés során szerzett hasznos tapasztalatokból más gyakorló tanárok és esetleg maguk a tanulók is profitálhatnának és az oktatási eszközök innovációival folytonosan újraismerkedhetnek, ezért azokat feldolgozott formában tesszük közzé az Internetes honlapjainkon.

 A projekt menete alatt a szaktanárokkal való együttműködés során kívántuk leendő tanárainknak gyakorlati lehetőséget adni a különböző korú és problémákkal rendelkező diákok helyzetének áttekintésére. Célunk, hogy képesek legyenek a szituációnak legmegfelelőbb megoldásokat találni a diákok tudásának fejlesztésére ajánlani és képesek legyenek tanácsot adni a diákok által választható jövő, karrier és munkalehetőségek terén.

 A TeaM labor tagjai által tartott órák, végzett kísérletek, projektek, fejlesztések és értékelések reményeink szerint új perspektívát adhatnak a tanárok számára az IKT hatékony alkalmazására a tanulási folyamatban, amelynek eredményeit szándékozunk minél szélesebb körben terjeszteni. Tanárképzésünket eddig is és a továbbiakban is szándékozunk szorosan összekapcsolni valódi tanítási gyakorlatokkal, hogy leendő tanáraink minél nagyobb tapasztalatokkal és visszajelzésekkel gazdagodjanak a képzés során. Iskolai gyakorlataink és kísérleteink az innovatívvitásra való törekvés mellett mindig szem előtt tartják az iskola céljait, fejlesztési feladatait, minőségi mutatóit és azokkal egyeztetve és a szaktanárok vigyázó figyelme mellett végezzük el kísérleteinket. Így a félév végi kötelező teljesítések mindig egy valós tanítási vagy fejlesztési feladattal kapcsolatosak, amelyeknek visszajelzései is a gyakorlatból származnak, és amelyek végén mindig születik kiértékelés és az eredményeknek a következő feladatokra való levetítése. Mindezek mellett hallgatóinkat már a legelejétől arra buzdítjuk, hogy folyamatosan ismerkedjenek meg az újabb eszközökkel és módszerekkel és legyenek nyitottak azok bátor alkalmazására. Így hallgatóink elé egy folyamatosan megújuló perspektíva tárulhat, amelyet saját erejükből tovább tágíthatnak az iskolákba való kikerülésük után.

 A következő fő területekre koncentráltunk: 

Mentorálás

 Két nagyobb elektronikus tananyag (HÁLogo és KreaKom) mentorálását valósítottuk meg a 2001 őszi tanévkezdéstől egészen tanévzárásig, amelyek közül mindkettőt kísérleti jelleggel más elvégeztük 4-5 teleházzal. A tananyagok az elmúlt évek során gyűltek és folyamatosan gyűlnek össze órai munkából.

 Az indított projektek szorosan kapcsolódnak a tanárképzés óráihoz (Mentorképzés és Távanyagok implementálása PhD óra), mivel a projektben a gyerekek haladását a mentorképzésben résztvevő hallgatók kísérik és gardírozzák végig és a Ph.D. hallgatók készítik el a felmérés instrumentumait és az összefoglaló értékeléseket. A mentoráló projekt szintúgy kapcsolódik egy teleházas pályázathoz (Programozás kicsiknek címmel IKH projekt), amelyhez Mentorképzés óra biztosította a mentorokat és a Távanyagok implementálása óra biztosította a kutatókat. A projektek folyamán a diákok által beadott multi- és interdiszciplináris jellegű anyagok értékelését az iskolák szakértő tanárainak együttműködésével valósítottuk meg. Az eredményeket a békéscsabai és a szombathelyi INFO konferencián ismertettük.

 Megújuló alkalmazói szemlélet

 Az Alkalmazói rendszerek óra folyamán az elkészült anyagok közreadásával szeretnénk felhívni a figyelmet az informatikai újdonságokra a gyakorló pedagógusok számára. Ugyanakkor szeretnénk, hogy már az első évfolyam hallgatói is megismerkedjenek az IKT eszközeinek és alkalmazásainak iskolai realitásaival. Az óra keretén belül elkészített az  IKT használatával kapcsolatos követelményeket. Az anyag tartalmát többször is megvitattuk és összehasonlítottuk más országok és nemzetközi intézmények ajánlásaival az Informatika az általános iskola óra keretén belül valamint gyakorló tanárokkal, akik további kiegészítéseket tettek az anyaghoz. Ezt a követelményrendszert az itt folyatatott projektek elvárásaival is összevetve az ELTE minden tanár szakos hallgatójának képzési programjába szándékozunk bevezetni. Ugyanakkor a projektek folyamata során folytatott, a leendő tanárokról készített értékeléseket a Csoportunk összes tanárával megvitatva igyekszünk a tanárképzés jobbításának érdekében figyelembe venni.

 Oktatóprogramok értékelése

 Az oktatóprogramok értékelése ötvözi a Képességfejlesztő digitális pedagógia Ph.D. óra kutatási eredményeit az innovatív eszközökről alkotott didaktikai feltételezésekkel kapcsolatban, mivel az ott pozitívan értékelt programok közül néhányat a tanárképzés Oktatóprogramok értékelése című óra formális értékelésének tárgyául vesszük. Majd a sikeresen értékelt eszközök gyakorlati használatát iskolai és kiscsoportos környezetben is értékelték a hallgatók.

Imagine szerzői környezet

 Az Imagine szerzői magyarítását és oktatásban alkalmazott hatékonyságát hosszú távon, egy másik projekt keretében végezzük és készítünk hozzá nemzetközi kollaborációra is alkalmas oktatási környezetet a Colabs MINERVA projekt keretén belül. A Szerzői környezet az alapoktatásban és az Oktató mikrovilágok tervezése során a hallgatók feladatokat szerkesztenek a tanulók számára, illetve tantárgyi mikrovilágokat, amelyek tanulásban betöltött szerepét értékelik. Az Imagine szerzői rendszer bevezetésének előkészítése képen elkészítettük az Imagine honlapokat és ismertettük békéscsabai és a szombathelyi INFO konferencián.

 LEGO-LOGO robotika

 A fizikai modellezés és robotika témakörének megvalósítását a LEGO-LOGO óra keretei és gyerekekkel együtt folytatott gyakorlati bemutatók és foglalkozások biztosítják. Így az órát elvégző tanár szakos hallgatók maguk is tarthatnak műhelyfoglalkozásként az ELTE-n kialakítandó laborunkban illetve helyi bemutatókat és foglalkozásokat az érdeklődő iskolákban. Az órákat és a foglalkozásokat összekapcsoltuk a University of Vienna társtanszékének hasonló órájával a Co-didactics TéT projekt keretén belül. Az óratartó PhD hallgató egy hónapon keresztül egyeztette az órákat bécsi a kollégával és tartott az ottani hallgatóknak műhelyfoglalkozásokat, majd a hallgatók Netmeeting segítségével egy közös óra keretén belül bemutatták egymásnak munkáikat a virtuális közös tanteremben. A következő félévben az osztrák kolléga tartott foglalkozásokat saját hallgatóinknak és utána a ViewDet konferencia keretén belül előadást tartott a két óra tartó virtuális bemutatóval együtt a gyakorlati együttműködésről.